Naar inhoud

Directe boekingskanaal wordt minder gebruikt voor zakenreis

De tendens onder zakenreizigers om de vlucht en de accommodatie van hun reis rechtstreeks bij leveranciers te boeken is afgelopen jaar met 12 procent gedaald. Het aantal Europese zakelijke reizigers die rechtstreeks vluchten boekt bij de favoriete luchtvaartmaatschappij is gedaald van 79 procent in 2017 naar 68 procent in 2018. In dezelfde periode daalde het aantal rechtstreekse boekingen van hotelovernachtingen van 83 procent naar 70 procent.

Dit blijkt uit een recent onderzoek van brancheorganisatie Global Business Travel Association en IT-dienstverlener SAP Concur.

Verandering in boeken zakenreizen

“Het onderzoek vertelt ons dat 62 procent van de zakenreizigers vindt dat de werkgever enigszins of zeer vooruitstrevend is als het gaat om de boekingstechnologie”, zegt Pierre-Emmanuel Tetaz, senior vice president & general manager EMEA bij SAP Concur. “Dat kan de reden zijn waarom ze afstappen van rechtstreekse boekingen en vaker gebruikmaken van online booking tools in 2018. Maar er kan meer worden gedaan om het gebruik van deze corporate-kanalen te stimuleren, in het voordeel van zowel de reiziger als zijn werkgever.”

Gemak en persoonlijke benadering

Voor travel managers die het gebruik van corporate-boekingskanalen willen verbeteren, is nu aangetoond dat zakenreizigers in heel Europa gemak en een persoonlijke benadering willen. In het algemeen zegt 41 procent liever rechtstreeks te boeken omdat het gemakkelijker is. Er zijn wel enkele regionale verschillen:

  • In de Benelux staat prijs bovenaan de lijst (48%). Gemak en betere keuze-opties komen op een gedeelde tweede plaats (38%).
  • Gemak en prijs zijn ook de meest gekozen redenen in het Verenigd Koninkrijk (48%).
  • In Frankrijk staat gemak bovenaan (45%), gevolgd door prijs (44%).
  • In de Scandinavië is prijs veruit de populairste reden om een rechtstreekse boeking te doen – gekozen door 42 procent, tegenover 36 procent die gaat voor gemak.
  • Prijs en de beschrijvingen op directe boekingskanalen zijn de twee meest gekozen redenen in Duitsland – beide door 44 procent. Gemak komt op de derde plaats (37%).
  • Op de vraag naar kenmerken die ze graag zien in corporate booking tools, noemt 43 procent van de reizigers in Europa, het Midden-Oosten en Afrika het gepersonaliseerde boeken in de top 3 van keuzes. 42 procent noemt goedkeuring vóór het boeken van de reis en personalisatie.

Optimalisatie van het reisbeleid

De kwaliteit van alleen technologie volstaat niet om het gedrag van de zakenreiziger te veranderen. Een strikter reisbeleid kan leiden tot een kleine, maar nog altijd merkbare toename in het gebruik van corporate-kanalen. In een typerend voorbeeld boekt 74 procent van de reizigers voor wie het bedrijfsbeleid redelijk flexibel is nog steeds rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij. Dat aantal daalt naar 64 procent bij reizigers voor wie het bedrijf een veel strikter reisbeleid hanteert. Er is ook heel wat ruimte voor verbetering rondom het beleid. 43 procent van de zakenreizigers zegt dat het reisbeleid van de organisatie de afgelopen 5 jaar flexibeler is geworden en maar 15 procent geeft aan dat het strikter is geworden.

Gepersonaliseerde boekingsprocedure

Het aanbieden van een meer gepersonaliseerde boekingsprocedure vereist ook nieuwe manieren om te denken over reisbeleid, met name het delen van data in het tijdperk van de Algemene verordening gegevensbescherming. Enkele voorbeelden zijn:

  • 45 procent van de reizigers deelt alleen persoonsgegevens als het doel daarvan duidelijk is.
  • 42 procent wil alleen delen als men op elk moment kan kiezen voor een opt-out.
  • 47 procent wil reisvoorkeuren en favorieten met het online booking tool delen.
  • 45 procent wil contactgegevens delen.
  • 43 procent wil de locatie van het bedrijf delen.

Toch zijn reizigers veel minder bereid om meer persoonlijke informatie te delen, zoals woonadres, dieetvoorkeuren of biometrie via bijvoorbeeld vingerafdrukken.

Hoge verwachtingen van zakenreizigers

“Reizigers hebben hoge verwachtingen van hun werkgever als het gaat om veiligheid”, stelt Jessica Collison, director research bij GBTA. “Want de meerderheid (73%) verwacht dat de werkgever proactief contact met hen opnemen binnen 2 uur na een noodgeval. Dit ondanks het feit dat de meesten geen contact opnemen met hun organisatie als ze hulp nodig hebben en daarmee de verantwoordelijkheid volledig bij de organisatie leggen.”

Waardering voor zorgplichtelement

“Deze verwachting geldt ook voor bleisure travel”, aldus Jessica Collison. “Daar verwacht 31 procent dat het bedrijf ook verantwoordelijk is voor de veiligheid van de reiziger op vakantiedagen die aan de zakenreis zijn vastgeplakt. Reizigers hebben oprechte waardering voor het zorgplichtelement in bedrijfstools, dus het is niet verrassend dat zij meer kenmerken gerelateerd aan veiligheid willen, zoals steun in geval van nood en veiligheidsalerts als onderdeel van de bedrijfsmiddelen in de toekomst.”

Reizigersvriendelijkere component

“De aard van zakenreizen blijft veranderen”, concludeert Pierre-Emmanuel Tetaz. “En reizigers vragen meer van zowel hun leveranciers als hun werkgevers. Dat legt aan de ene kant meer druk op travel managers binnen bedrijven, die de kosten van reizen van leidinggevenden moeten beheersen en een zorgplicht hebben voor werknemers die onderweg zijn. Aan de andere kant biedt dat hen een mogelijkheid om een reizigersvriendelijkere component toe te voegen aan hun reputatie als werkgever, op basis van de juiste combinatie van beleid en technologie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie