Naar inhoud

Directe koppeling met leverancier verandert B2B-koopproces

Hoe snel de digitalisering gestalte krijgt, is goed zichtbaar in business-to-business-markten. 3 jaar geleden bestelde nog maar 14 procent van de inkopers automatisch, nu is dat al 23 procent en in 2021 is dat naar verwachting 48 procent. Vooral inkopers die meer dan 5 uur per week aan het bestelproces besteden, zien automatisch bestellen als de meest ideale manier van werken. De komende jaren gaat dus een drastische verandering in het bestelproces plaatsvinden.

Dit leert een onderzoek onder 728 werknemers die besteller zijn of verantwoordelijk zijn voor de inkoop van bedrijfsbenodigdheden in de branches industrie, bouw, logistiek & transport en dienstverlening. De analyse is uitgevoerd in opdracht van Manutan, leverancier van bedrijfsbenodigdheden.

Koopproces in B2B

“Online bestellen bij B2B-webshops neemt de komende jaren af”, stelt Peter Paul van Hoegee, manager customer solutions Benelux bij Manutan. “Dat betekent dat leveranciers verder moeten digitaliseren om hun klanten vast te houden en bijvoorbeeld een directe koppeling met het systeem voor enterprise resource planning moeten aanbieden.”

Bestellen over 3 jaar

“Onderaan staat bestellen per e-mail, dat over 3 jaar naar verwachting nog maar 11 procent van de bestellingen uit maakt. Dit wordt met 22 procent gevolgd door online bestellen bij gespecialiseerde B2B-webshops. Automatisch bestellen is dan met 48 procent de koploper”, zegt Van Hoegee. ”Een geoptimaliseerd relevant aanbod, voorraadbeheer, facturatie en budgetbewaking in één systeem heeft de toekomst. Essentieel is dan de directe koppeling met het ERP-systeem van de klant, ongeacht met welk systeem die klant werkt. 86 procent van de ondervraagden geeft aan 5 uur of meer bezig te zijn met het bestelproces. Bij hen is de behoefte om geautomatiseerd te bestellen dan ook het grootst.”

Verschillen per branche

Uit het onderzoek blijkt dat er per branche verschillen zijn als het om de top 3 van meest ideale manier van bestellen gaat. Hoewel automatisch bestellen in alle branches bovenaan staat, is dat in de industrie 48 procent, in dienstverlening 39 procent, in logistiek & transport 37 procent en in de bouw 29 procent.

Geen daling van aantal producten en bestellingen

71 procent van de ondervraagden geeft aan te verwachten dat het aantal bestellingen per jaar over 3 jaar gelijk blijft of toeneemt. 4 van de 5 respondenten verklaren dat ook het aantal te bestellen producten per jaar niet afneemt.

Geautomatiseerd bestelsysteem

“Koppel je dat aan de tijd die het vaak complexe bestelproces nu in beslag neemt, dan begrijp je meteen waarom zo veel inkopers de voorkeur geven aan een geautomatiseerd bestelsysteem”, geeft Van Hoegee aan. “Zaken als prijzen vergelijken, oriënteren en zoeken naar de juiste producten alsmede het bestellen zelf zijn tijdrovende bezigheden. Dus wanneer je die kunt automatiseren, bespaar je veel tijd.”

Koppeling met leverancier

“Wij zelf zijn al ver met de ontwikkeling van automatisch bestellen”, aldus Van Hoegee. “We zijn voortdurend bezig om de persoonlijke accounts van onze klanten te voorzien van nieuwe tijdbesparende functies. En het mooie is dat onze software direct te koppelen is aan het ERP-systeem van de klant, ongeacht met welk systeem die werkt. Bij ons is het dus eigenlijk al 2021. Maar naast een uitstekend digitaal systeem blijft persoonlijk contact altijd nodig.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie