Naar inhoud

Directe verkoop leveranciers bedreiging voor groothandelaren

Meer dan de helft van de groothandelaren wereldwijd heeft te maken met leveranciers die direct aan de eindgebruiker verkopen. Hierdoor verandert het traditionele verkoopmodel en neemt de concurrentie tussen traditionele partners toe. 47 procent van de leveranciers heeft een webwinkel waar producten en diensten direct aan de uiteindelijke klant worden verkocht. En 24 procent is van plan om in de toekomst een e-commerce-oplossing te implementeren als aanvullende bron van inkomsten.

Dit leert een onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Sapio in opdracht van IT-dienstverlener Sana Commerce. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Digital Transformation Report 2018-19’. Uit de studie onder 559 organisaties in business-to-business wereldwijd blijkt verder dat 41 procent van de bedrijven e-commerce als middel ziet om het bedrijfsmodel te veranderen, terwijl 43 procent met directe online verkoop een nieuwe inkomstenstroom aanboort in een poging om via minder kanalen te verkopen.

Bedreiging winstgevendheid en levensduur

Steeds meer organisaties focussen zich op e-commerce om concurrerend te blijven, het verkoopvolume te vergroten en de klantervaring te verbeteren. Maar een kwart van de bedrijven haalt deze doelstellingen na de implementatie van een e-commerce-oplossing. De belangrijkste redenen voor het uitblijven van goede resultaten zijn toegenomen concurrentie en een agressieve markt.

Uit het onderzoek blijkt dat 33 procent van de organisaties van mening is dat leveranciers, groothandelaren en distributeurs die rechtstreeks aan uiteindelijke klanten verkopen, de prijs van producten omlaag drijven en hiermee de winstgevendheid en levensduur van een organisatie bedreigen. Daarnaast stelt 63 procent van de distributeurs dat groothandelaren hun grootste bedreiging zijn. Ze benadrukken hiermee de mogelijkheid van massaconsolidatie in de markt als organisaties ervoor kiezen om rivalen over te nemen in een poging om concurrerend te blijven.

Nieuwe markten en technologieën

Meer dan de helft van de bedrijven heeft zich op nieuwe markten kunnen richten door e-commerce mee te nemen in hun strategie voor digitale transformatie. En driekwart van de leveranciers wereldwijd wil meer online verkopen. 79 procent van de organisaties is van plan om de e-commerce-oplossing de komende twee jaren te upgraden, andere bedrijven gebruiken al geavanceerde technologie als onderdeel van de salesstrategie. 39 procent van de bedrijven gebruikt momenteel virtual reality om de koopervaring te personaliseren en 39 procent is van plan om volledig geautomatiseerd bestellen via het Internet of Things mogelijk te maken.

“E-commerce vormt de kern van veel strategieën voor digitale transformatie en stimuleert veranderingen binnen de supply chain”, zegt Michiel Schipperus, chief executive officer bij Sana Commerce. “Steeds meer bedrijven voelen de toenemende druk van online concurrenten. Om deze uitdaging de baas te blijven en concurrerend te zijn, moeten organisaties hun e-commerce-systeem niet alleen als extra omzetkanaal gebruiken. Door de constante veranderingen in de markt is het belangrijk om online verkoop te integreren met andere interne systemen, zoals het systeem voor enterprise resource planning. Alleen op deze manier blijf je in de race met jouw concurrenten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Sana Commerce.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie