Naar inhoud

Directies negeren de toegevoegde waarde van de IT-afdeling

In de huidige digitaliseringsslag is er nog veel winst te behalen in de relatie tussen de directie en de IT-afdeling. De doelstellingen van de IT-afdeling worden namelijk slechts in 31 procent van de gevallen afgestemd op de algehele organisatiedoelen. 40 procent geeft daarnaast aan dat deze wel op elkaar worden afgestemd, maar dat niet inzichtelijk is wat de bijdrage van IT daadwerkelijk is. Bovendien denkt 21 procent van de IT-beslissers dat de directie de chief information officer vooral ziet als de persoon die de IT-infrastructuur in de lucht houdt. 22 procent betwijfelt of de directie überhaupt weet wie de CIO is en wat zijn werkzaamheden inhouden. Slechts 22 procent meent dat de CIO gezien wordt als een belangrijke sparringpartner voor de verdere bedrijfsontwikkeling.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 266 Nederlandse IT-beslissers van IT-consultancybureau Telindus. De uitkomsten van het onderzoek zijn gebundeld in het rapport ‘Digitaal transformeren of stagneren’. Daarin zijn ook de resultaten per sector weergegeven.

Zonder afstemming geen toekomstbestendige IT-afdeling

Door een gebrek aan afstemming en onduidelijkheid over de bedrijfsdoelstellingen is het voor IT-beslissers moeilijk om een toekomstvaste IT-afdeling te realiseren. Bijna de helft van de respondenten (45%) geeft dan ook aan geen duidelijke visie te hebben op welke vaardigheden er de komende jaren nodig zijn. Desondanks verwacht de meerderheid van de IT-beslissers dat als geen nieuwe vaardigheden worden ontwikkeld, de functie over vijf jaar niet meer kan worden uitgevoerd. Ook wil 52 procent van de IT-afdelingen nieuwe vaardigheden in huis halen en werft daarom nieuwe medewerkers. Hierbij staan security- en cloud-specialisten bovenaan het verlanglijstje.

Ontbreken betrokkenheid dwarsboomt digitale transformatie

“Zolang de IT-afdeling niet wordt betrokken bij de bedrijfsdoelstellingen, is het voor organisaties onmogelijk om succesvol digitaal te transformeren”, stelt Joris Leupen, director strategy & solutions bij Telindus. “Het is van essentieel belang dat de IT-afdeling weet waar de organisatie naartoe gaat. Niet alleen om de plannen te kunnen faciliteren, maar juist ook om proactief mee te denken. Dat de IT-beslissers op dit moment geen idee hebben welke vaardigheden ze de komende vijf jaar in huis moeten halen, is dan ook een zorgwekkend signaal. Een overkoepelende strategie met doorvertaling naar een digitalisatiestrategie, waarin zeker ook de rol van IT is vastgelegd, helpt hierbij enorm. Bovendien biedt het de IT-manager inzicht om te bepalen welke specialisten hij in huis nodig heeft en op welke vlakken hij beter kan samenwerken met IT-partners. Door als IT-beslisser continu in gesprek te blijven met de directie en op de IT-afdeling efficiënt en slim om te gaan met mensen en tijd kan iedere IT-infrastructuur de business-innovator zijn.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Telindus.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie