Naar inhoud

Disruptieve techniek maakt naamsbekendheid urgenter dan ooit

Dat disruptieve technologieën op korte termijn een ongekende impact hebben op het menselijke gedrag is voor insiders een gegeven. Al in 2016 heeft Gartner op basis van een onderzoek voorspeld dat in 2020 zo’n 100 miljoen consumenten shoppen in augmented reality. Ook heeft het gerenommeerde onderzoeksinstituut destijds al aangegeven dat in dat jaar 30 procent van het internetverkeer zonder scherm plaatsvindt. Dat valt onder meer te verklaren door de opkomst van slimme speakers als Google Home en Amazon’s Echo.

Disruptieve technologie

“Maar organisaties staan er nog onvoldoende bij stil dat maar liefst 30 procent van het internetgebruik in 2020 zonder scherm verloopt”, stelt Christaan Pol. Hij is directeur van Brandfirm, een bureau dat ondersteuning biedt op het terrein van online marketing. “Voor bedrijven en instellingen is het op dit moment dan ook urgenter dan ooit om te investeren in hun naamsbekendheid.”

Schermloos internet

“Stel je voor hoe een consument jouw merk beleeft zonder een scherm”, adviseert Christiaan Pol. “Wat blijft er over van jouw propositie als iemand aan Alexa vraagt om vuilniszakken te bestellen? Wat betekent dat voor jouw webshop als jij handelt in vuilniszakken? Voice is in opkomst en een aanjager van schermloos internet. De reactie van webshops is dat ze hun webshop optimaliseren voor voice. Dit is belangrijk, maar nog belangrijker is om je brand te optimaliseren voor internet zonder scherm.”

Naamsbekendheid urgenter

“Organisaties moeten dan ook een groot en relevant bereik nastreven”, aldus Christiaan Pol. Hij merkt daarbij op dat dit niet alleen maar voor de grootste organisaties is weggelegd: “Door de komst van nieuwe advertentiemodellen, zoals digital out of home, programmatic tv & radio en social advertising, kan elke organisatie een autoriteit in een bepaald vakgebied worden. Dat komt doordat traditionele reclamekanalen als televisie en out of home ook vernieuwen en goed gerichte campagnes mogelijk maken. Zo heeft mediaconcern Talpa in oktober 2018 al geëxperimenteerd met persoonlijke tv-reclame.”

Toegankelijker adverteren

De innovatie rondom out of home-campagnes vindt Christiaan Pol zo mogelijk nog interessanter: “Digital out of home maakt het mogelijk om content aan te bieden en deze campagnes te optimaliseren op basis van actuele en real-time data. Zo combineer je het massabereik van de traditionele out of home en het dynamische karakter van programmatic advertising: het beste van beide werelden. Organisaties die zich op de realiteit van 2020 willen voorbereiden, kunnen met deze nieuwe advertentiemogelijkheden op een betaalbare manier aan hun merk werken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie