Naar inhoud

Dit is het juiste moment om zelf een marketplace te starten

De overgang van een van fysieke locatie naar een online marketplace is niet alleen een logische stap voor een warenhuis. De marktplaats in het online domein wordt in de razendsnel digitaliserende samenleving namelijk steeds krachtiger. De belangstelling voor deze digitale platformen groeit dan ook sterk en dit businessmodel wordt in toenemende mate ingezet binnen de digitalisering van een organisatie – in zowel business-to-consumer als business-to-business. Omdat nog niet in alle niches in het landschap zo’n digitaal netwerk aanwezig, is dit hét aangewezen moment om als onderneming zelf een platform te starten.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Marketplaces: starting your own platform – Dit is het moment’ van de gelijknamige exportgroep van kennisnetwerk voor digitale commercie ShoppingTomorrow, dat mede mogelijk is gemaakt door platformaanbieder Mirakl en IT-consultancybureau Xplore Group. Om succesvol te zijn moet een marketplace een duidelijke meerwaarde bieden aan zowel kopers als verkopers. Dat kan op verschillende manieren.

Macht marketplace

De leden van de expertgroep hebben onderzocht wat erbij komt kijken om een marketplace op te zetten. Maar waarom zouden bedrijven dat eigenlijk doen? Het antwoord is duidelijk. De verwachting is namelijk dat er per markt of doelgroep één platform komt, met ruimte voor enkele specialisten eromheen. Het landschap is nog niet geheel verdeeld en dus ligt er ruimte, met name daar waar specialistische marktplaatsen nog ontbreken en waar transparantie ontbreekt door individuele prijsafspraken.

Met een eigen marktplaats kunnen bedrijven schaalbaarheid creëren, verdienen aan andermans verkopen, groeien in assortiment zonder inkooprisico en data plus inzichten vergaren. Daarnaast is er een defensieve reden voor een eigen platform te noemen: een ander kan vroeg of laat een marketplace starten en een deel van je klanten overnemen, waardoor je wordt gedwongen om op die marktplaats te verkopen. Dan betaal je commissie over omzet die je anders mist.

Toegevoegde waarde

Waarde toevoegen is dé kritische succesfactor voor een marketplace. Voor kopers kan die waarde bestaan uit een aantrekkelijk assortiment, optimale prijzen en goede voorwaarden, voor verkopers uit nieuwe klanten, rendementsverbetering en aanbodoptimalisatie. Eigenaren van een marktplaats kunnen verdienen aan verkoopvergoedingen en eventuele fees voor andere diensten als productfotografie. Een platform kan de positie in zoekmachines verbeteren, klanten aantrekken en het eigen merk versterken. Transactie-inzichten kunnen helpen bij productontwikkeling en assortimentskeuze.

Maar de opzet van een eigen marketplace kent ook risico’s, onder meer op het personele en organisatorische vlak. Het bieden van prijstransparantie kan kanaalconflicten met bestaande relaties tot gevolg hebben. Bovendien kan een platform natuurlijk mislukken. De leden van de expertgroep geven daarom het advies om het een duidelijke exitstrategie te formuleren voordat een platform wordt geopend.

Keuzes maken

Aan de opening van een marketplace gaan hoe dan ook technologische, logistieke en juridische keuzes vooraf. Maak je de marktplaatssoftware zelf of koop je een kant-en-klare marktplaatsoplossing? Laat je je verkooppartners orders zelf versturen of neem je ook het fulfilment uit handen? Hoe ver reikt je verantwoordelijkheid voor een verkoopovereenkomst? Hoe open of curated wil je überhaupt zijn met je platform?

Uiteraard is het na de openstelling van belang om zowel kopers als verkopers naar je platform te trekken, waarbij het tempo afhangt van het marktgebied en de mate van beslotenheid. Vaak is het verstandig om groots te denken, maar klein te starten en stapsgewijs te groeien. Zo kan een marktplaats focussen op de match tussen vraag en aanbod in een specifiek segment en marktuitdagingen in een behapbaar tempo oplossen.

Extra service

Als beheerder of een eigenaar van een platform kun je de aantrekkingskracht van die marketplace vergroten door additionele services aan bieden. Dit kan bijvoorbeeld met optionele aanvullende diensten op het gebied van logistiek en marketing. De leden van de expertgroep hebben in hun onderzoeksrapport nog tien andere voorbeelden van diensten benoemd om de populariteit van een marktplaats een impuls te geven.

Foto’s: ShoppingTomorrow en Unsplash

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie