Naar inhoud

Dominante rol voor artificial intelligence in IT-trends 2020

Ons werk en dagelijks leven verandert constant, voornamelijk door de invloeden van IT en technologie. Soms zijn het trends met lange doorlooptijden die ons leven beïnvloeden en voorgoed veranderen, soms zijn het hypes en komen ze onverwachts en vaak voor een korte periode in beeld. En hoewel er voor 2020 een hoop voorspellingen worden gedaan over de nieuwste trends en invloeden, is artificial intelligence zonder twijfel hét dominante onderwerp en heeft deze technologie impact hebben op álle overige trends.

Dit is een overzicht van de vier belangrijkste trends voor het IT-landschap in 2020.

1. Artificial intelligence domineert 2020

In 2020 speelt artificial intelligence (AI) een dominante rol in de digitale transformatie van bedrijven en de economie. Artificiële intelligentie verbetert niet alleen de talloze applicaties waar we mee werken, maar zorgt er ook voor dat we efficiënter kunnen werken door slimmere, geautomatiseerde keuzes te maken. En hoewel kunstmatige intelligentie al langere tijd voet aan de grond begint te krijgen, wordt in 2020 een bredere acceptatie verwacht in de IT-sector.

De opkomst van artificial intelligence as a service (AIaaS) is daar een voorbeeld van. Daarmee wordt artificiële intelligentie toegankelijk voor bijna iedereen en neemt het aantal AI-gebruikers toe. Kunstmatige intelligentie wordt anno 2020 vaker toegepast en steeds meer slimme apparaten maken gebruik van de technologie, hetgeen talloze mogelijkheden biedt.

Zo kan met AIaaS ook door het midden- en kleinbedrijf geprofiteerd worden van de lagere kosten en de efficiëntere aansturing. Verder wordt verwacht dat conversatie-AI toeneemt, dat de inzet van artificial intelligence in beveiliging een vlucht neemt en dat de invloed op digitale processen en automatisering in alle sectoren en branches sterk groeit.

2. Hyperautomatie

De afgelopen jaren was automatisering al de belangrijkste aanjager van de industrialisatie – een ontwikkeling waardoor de productieprocessen aanzienlijk werden getransformeerd. Werk dat eerst door mensen werd gedaan, wordt nu uitgevoerd door machines en in de toekomst misschien wel door robots. Dit is een trend die zich, mede door de invloed van artificiële intelligentie, in 2020 verder ontwikkelt.

Want alhoewel automatisering ook wel als afgerond wordt gezien, wordt automatisering in 2020 weer relevant – een trend die door onderzoeksinstituut Gartner ook wel hyperautomatie genoemd wordt. Het toegenomen gebruik van kunstmatige intelligentie in combinatie met machine learning en robotic process automation leidt tot een nog grotere verscheidenheid aan processen die geautomatiseerd worden.

In de toekomst maakt hyperautomatie ook het verder ontwikkelen van een digital twin mogelijk. Deze digitale replica, hét voorbeeld van wat hyperautomatie ons in 2020 biedt, stelt een bedrijf in staat om processen te analyseren, evalueren, verbeteren en waar nodig te automatiseren.

3. Technologie gericht op de gebruiker

Zo lang de technologie evolueert en complexer wordt, wordt het steeds belangrijker dat de gebruikers centraal blijven staan. Een voorbeeld daarvan is het creëren van een connected workplace die het gebruiksgemak optimaliseert. In 2020 vergroten nieuwe technologieën de toegang en touchpoints voor de consumenten.

De zogenaamde democratisering van technologie heeft een grote invloed op de manier waarop IT en software worden ontwikkeld en toegankelijk gemaakt worden. Anno 2020 hoef je geen programmeur meer te zijn om software te ontwikkelen en vorm te geven. Met behulp van artificial intelligence kan digitale code worden gegenereerd om burgertoegang mogelijk te maken. Daarmee kan iedereen – in theorie – deelnemen aan IT-ontwikkeling.

4. Digitale ethiek en compliance

Deze trend sluit aan bij de afgelopen jaren en wordt in 2020 nog sterker. Hoewel we enkele van de grootste transformaties in IT ooit al hebben meegemaakt, neemt de bezorgdheid over ethiek en databeveiliging alleen maar toe. De Europese privacy-verordening Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is op 25 mei 2018 al actief geworden en toch hebben sommige bedrijven nog steeds moeite om hun processen hierop af te stemmen.

Het is belangrijk dat de IT-afdeling voldoet aan alle voorschriften en eisen van de AVG en de keuze van bedrijfsoplossingen kunnen hier een serieuze impact op hebben. Aangezien artificiële intelligentie dit jaar een significante rol speelt en er nog steeds scepsis is over zelflerende technologie, is het essentieel om daar op een juiste manier mee om te gaan. Het wordt steeds belangrijker om te zorgen voor een transparante en traceerbare verwerking van verzamelde data.

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat de gegevens veilig worden gebruikt en op de juiste manier worden opgeslagen, aangezien steeds meer gebruikers informatie vragen over het soort gegevens dat wordt verzameld. De digitale transformatie – met de invloed van kunstmatige intelligentie – gaat hand in hand met het bieden van de nodige hoge beveiligingsniveaus voor de bescherming van persoonsgegevens.

2020 – een stap dichter bij de toekomst

We zien een sterke en aanhoudende trend naar technologie die de werkdruk voor mensen verlicht, terwijl de ethische omgang met digitale gegevens en processen belangrijk blijft. Dat vereist van ons, als leverancier en dienstverlener, om onze focus te houden op de toekomstige trends en ontwikkelingen zodat we onze klanten hierin optimaal kunnen begeleiden en adviseren. Voor 2020 staat artificial intelligence dan ook ongetwijfeld, samen met security en ethiek, hoog op onze agenda. En dat zou in andere organisaties eigenlijk niet anders moeten zijn…

Bart Thys is general manager information technology services & enterprise content management bij IT-dienstverlener Konica Minolta Business Solutions.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie