Naar inhoud

Donald Trump bewijst het gelijk van online media

Het is die woensdag bijzonder wakker worden. Donald Trump bewijst het ongelijk van alle opiniepeilers en is verkozen de tot de 45e president van de Verenigde Staten van Amerika. Voor marktonderzoekers is de verkiezingsuitslag een reden hun werkwijze eens grondig te analyseren. Wellicht kunnen zij de uitkomst voortaan beter voorspellen, als zij kijken naar de media-aandacht. En dan niet alleen de traditionele kanalen als krant en televisie, maar vooral de sociale media waar de kiezers hun sentiment tonen. Want de media-aandacht in de VS over de kandidaten voorspelt de winst voor Trump.

Meer online aandacht voor Trump

Op basis van miljoenen berichten uit Nederland en de VS heeft Clipit, aanbieder van een analyse-tool voor sociale media, een analyse gedaan. Opvallend resultaat is dat in Nederland Hillary Clinton als presidentskandidate de meest besproken kandidaat is, maar Donald Trump meer op televisie is getoond. Veel belangrijker zijn natuurlijk de berichten in Amerika zelf. De Amerikanen spreken veel meer Trump. Hij is maar liefst 8,3 miljoen keer genoemd in online media.

Nederland steunt Clinton

Al meer dan een jaar zien we ze op tv, lezen we over ze in de krant en zijn ze trending topic op sociale media: Donald Trump en Hillary Clinton. De berichtgeving in Nederland is uiteraard gevolgd. Sinds 1 juli verschijnen binnen online, social, print en rtv-kanalen meer dan een half miljoen vermeldingen over Donald Trump en Hillary Clinton. In Nederland krijgt Clinton meer media-aandacht en is het sentiment rondom haar ook positiever dan dat van Trump.

Trump populair op tv

De impact van beeld wordt steeds groter. Daarom is ook gekeken naar de screentime van beide kandidaten met behulp van een geavanceerde techniek van MediaDistillery, een partner van Clipit. Daaruit blijkt dat Trump de laatste maanden op Nederlandse tv-zenders drie keer zo veel screentime krijgt als Clinton. Trump is dus vaker op tv, maar als we kijken naar het aantal vernoemingen in de media wint Clinton. Hoe is de stand van zaken in de Amerikaanse online media?


Grab ‘em by the numbers

Op Amerikaanse online en sociale media verschijnen ruim 16 miljoen berichten over Clinton en Trump. De meerderheid van de berichten gaat over Trump. Van 1 juli tot het moment dat de stembussen sluiten op 8 november is hij ruim 8,3 miljoen keer genoemd. Hillary Clinton haalt de 8 miljoen net niet. Clinton begint de campagne met een voorsprong; begin juli haalt ze nog meer berichten binnen dan Trump. Na zijn officiële nominatie begint Trump aan een inhaalslag en tijdens de tv-debatten in september en oktober zet hij Clinton definitief op achterstand. Trump is Clinton vooral de baas op sociale media als Twitter, Facebook en Reddit.

No such thing as bad publicity?

Naast het aantal berichten speelt het sentiment een belangrijke rol. Daarom is ook gekeken naar de tone of voice van berichten rondom beide kandidaten. Het zal je niet verbazen dat over Trump overwegend negatief wordt gesproken: 84 procent van de berichten over hem zijn negatief. Hillary Clinton doet het met 83 procent negatieve berichtgeving echter net zo slecht. Amerika is dus nauwelijks negatiever over Trump dan over Clinton.

De aandachthouder wint

Trump maakt zijn kandidatuur voor het presidentschap vorig jaar zomer officieel bekend. Amerika reageert geschokt, de rest van de wereld is vol ongeloof. Lange tijd geven de traditionele media geen cent voor de kansen van Trump, zelfs niet als hij de republikeinse nominatie pakt. Tot op de dag van de verkiezingen voorspellen opiniepeilers een comfortabele overwinning voor Hillary Clinton. Maar die komt er niet. Donald Trump weet zijn voorsprong in media-aandacht om te zetten in winst bij de verkiezingen. Dat is al weken zichtbaar geweest, als we in plaats van de traditionele media wat meer hebben geluisterd naar Twitter, Facebook en Reddit.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie