Naar inhoud

Don’t push it: waken voor een overvloed aan pushnotificaties

Breaking news, een speciale kortingsactie, het begin van de uitverkoop, een nieuwe aflevering van je favoriete serie – en zo kun je nog een tijdje doorgaan. Dit zijn enkele voorbeelden van pushberichten die via mobiele apps worden verzonden. Voor vele merken zijn pushmeldingen een interessante manier om op een laagdrempelige manier contact te leggen met consumenten. Pushnotificaties zorgen er namelijk voor dat je op het ultieme moment je meest relevante doelgroepen bereikt. Gemiddeld staat zo’n 67 procent van de consumenten toe om pushberichten te ontvangen via mobiele apps, zo leert een onderzoek van Accengage. Dat maakt pushmeldingen een onmisbaar onderdeel van de marketingmix.

Tegelijkertijd moet er gewaakt worden voor een overload aan pushmeldingen. Omdat gebruikers zoveel berichten ontvangen, worden pushmeldingen al snel niet meer als handig ervaren maar als irritant. Verder speelt relevantie natuurlijk een grote rol: als een consument telkens pushmeldingen krijgt over zaken die hem niet aanspreken, is deze consument ook in dit geval sneller geneigd om zich af te melden voor zulke berichten. Het is dus zaak om pushmeldingen op een strategische manier in te zetten – daarom vijf snelle tips om je pushstrategie te verbeteren met een paar kleine aanpassingen.

1. Bewijs eerst de meerwaarde

Een pushmelding is één van de meest directe manieren om je doelgroep in real-time te bereiken. Ga er dus voorzichtig en terughoudend mee om. Vraag bijvoorbeeld niet meteen om toestemming voor het verzenden van pushmeldingen als een gebruiker je app voor de eerste keer opent. Bewijs eerst de meerwaarde van deze app en respecteer persoonlijke grenzen. Op de vraag waarom een gepersonaliseerd marketingbericht irriteert, zegt 32 procent van de internetgebruikers dat het voelt als een schending van zijn privacy volgens een onderzoek van eMarketer.

2. Alles draait om timing

Eén slecht getimede pushmelding kan al genoeg zijn om de relatie met een klant volledig te verpesten. Zo blijkt uit een recent onderzoek van DMA dat 78 procent van de consumenten een app meteen verwijdert na een irritante pushmelding. Het is dan ook belangrijk om de optimale verzendtijd te bepalen op basis van eerdere reacties van de betreffende klant. Pas ook je marketingdruk aan om het aantal gelijktijdige triggers te beperken.

3. Maak gebruik van real-time klantgegevens

Het versturen van pushmeldingen is een real-time marketingtool, dus zorg ervoor dat je de meest actuele consumentgegevens gebruikt. Meer dan 56 procent van de consumenten vindt het erg vervelend als een merk producten blijft promoten die al zijn gekocht, zo leert onderzoek van Selligent Marketing Cloud. Combineer daarom inzichten uit unieke consumentenprofielen met real-time gedragsgegevens. Gebruik waar mogelijk ook locatiegegevens, want volgens een onderzoek van GPShopper leveren locatie-gebaseerde pushmeldingen click through ratio’s tot wel 40 procent op.

4. Testen, testen en nog eens testen

De ideale pushmelding is kort plus gepersonaliseerd en biedt toegang tot waardevolle content. Probeer eerst via testinstrumenten en rapportagetools de succesformule te vinden voor je doelgroep en zorg ervoor dat je de juiste gegevens gebruikt. Zo zijn conversiepercentages erg belangrijk, maar moet je conversie wel heel specifiek en traceerbaar definiëren. Kijk ook naar de ratio’s voor opening, retention en opt-out om een beeld te krijgen van de loyaliteit op de lange termijn.

5. Kijk naar het totaalplaatje

Denk eraan dat push slechts één onderdeel is van omnichannel-marketing. Het kan zomaar zijn dat sommige gebruikers liever e-mails ontvangen in plaats van pushmeldingen. Verder zijn in-app-meldingen ideaal voor het bereiken van de 33 procent van de gebruikers die zich niet hebben aangemeld voor pushmeldingen, zo leert datzelfde onderzoek van Selligent Marketing Cloud. En wil je ook de consumenten bereiken die je app niet hebben gedownload? Voorzie je website dan van pushmeldingen via de browser. Ook hierbij gelden deze tips.

Pushnotificaties zijn dus een onmisbaar onderdeel van de marketingmix. But don’t push it!

Will Dongleur is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie