Naar inhoud

Dreigende botsing generaties op de werkvloer

Meer dan de helft van de werknemers zegt dat hun werkgever er niet in slaagt aan de behoeften van werknemers uit verschillende generaties te voldoen. Dit wijst op een dreigende botsing op de werkvloer, want voor de eerste keer in de geschiedenis voegt een vierde generatie, de zogeheten generatie Z, zich binnenkort bij de beroepsbevolking. Organisaties die nu al moeite hebben met het faciliteren van millennials, staan dan ook voor een grote uitdaging.

Generatie Z

Deze conclusie mag getrokken worden op basis van een recent onderzoek dat in op dracht van technologiebedrijf Ricoh is uitgevoerd. De studie heeft de focus gericht op de wensen en verwachtingen van jongeren tot en met 19 jaar, de generatie Z. Verdienen zij het etiket veeleisend, verslaafd aan hun mobiele telefoon en altijd maar op zoek naar directe voldoening? Uit het onderzoek onder 3.300 respondenten uit vier generaties in 22 landen, kwam een stellige ontkenning op deze vraag.

Digital natives

De digital natives uit generatie Z zijn uniek. Ze zijn sterk gevormd door hun individualistische ouders (generatie X), hebben verhalen gehoord van hun grootouders (de babyboomers) en zijn getuige geweest van de fouten en successen van de millennials. In combinatie met hun passie voor alles wat digitaal is, zorgt dit voor een stevige basis om iets te bereiken en anderen mee te nemen in het continu veranderende, veeleisende bedrijfsleven.

Toenemende spanning

Het goede nieuws is dat de meerderheid van de ondervraagde werknemers (88%) vindt dat een organisatiesamenstelling uit verschillende leeftijdsgroepen een aanwinst is voor ieder bedrijf. Maar het onderzoek bracht ook een belangrijke uitdaging voor managers aan het licht. Ruim één derde (35%) van de oudere werknemers verwacht dat de spanning op de werkvloer zal toenemen als generatie Z in hun bedrijf zal instromen. De volgende golf van technologie-gedreven verandering is alweer op komst en zal de werkvloer nog verder verstoren. Daarom is het noodzaak een werkomgeving te realiseren waarin alle generaties harmonieus en productief kunnen samenwerken en waarin dit ook wordt aangemoedigd.

Scala aan kansen

Net als de mogelijkheden van digitalisering, zorgt de komst van generatie Z voor een scala aan kansen voor organisaties”, stelt Mark Boelhouwer CEO van Ricoh Nederland. “Slechts 7 procent van de Europese midden- en kleinbedrijven verkoopt op dit moment over de EU-grens. Generatie Z'ers die zich tot manager opwerken, hebben de perfecte bagage om over de grens werken aan te moedigen en ervoor te zorgen dat hun bedrijf op één gemeenschappelijke regionale markt concurreert.”

Flexibiliteit bij grotere bedrijven

Daarnaast gaan generatie Z'ers ervaring en businesskennis opdoen”, aldus Boelhouwer. “In combinatie met een wereld waarin iedereen met elkaar verbonden is en samenwerkt, zullen zij hierdoor voor flexibiliteit gaan zorgen bij grotere bedrijven. Tegelijkertijd zal de continue vraag om op andere, nieuwe manieren te werken het belangrijkste instrument worden van marktspelers die willen globaliseren. Dit gaat gepaard met met een continue stroom van innovatieve nieuwe technologieën, producten en processen als norm.”

Fundamentele verschillen generaties

Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de respondenten denkt dat er fundamentele verschillen zijn in de manier waarop werknemers van verschillende generaties werken. De duidelijkste contrasten zijn te vinden in houding, verwachtingen en werkwijzen. Face-to-face, persoonlijk contact is de meest favoriete communicatievorm van elke generatie, maar neemt per generatie wel af. 77 procent van de babyboomers heeft een voorkeur voor face-to-face-contact, in vergelijking tot 58 procent bij generatie Z. Tegelijkertijd gelooft 73 procent van de respondenten van generatie Z dat hun toekomstige werkgever aan hun behoeften tegemoet zal komen, tegen slechts 48 procent van de andere drie generaties.

Mensen onderscheidende factor

Er is geen twijfel dat generatie Z met de realiteit zal worden geconfronteerd en dat bedrijven zich daarom nu moeten aanpassen”, voegt Boelhouwer toe. “Werknemers, vooral die van generatie Z, in dezelfde traditionele keurslijven persen en ze dwingen dezelfde middelen te gebruiken, gaat simpelweg niet werken. Mensen zijn meestal de grootste onderscheidende factor voor een organisatie. De meest succesvolle bedrijven zijn diegene, die alle generaties in hun organisatie, van de meest ervaren werknemer tot de jongste rijzende ster, kunnen stimuleren en motiveren.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie