Naar inhoud

Dreigende tweedeling tussen kleine en grote IT-dienstverleners

Er dreigt een blijvende tweedeling te ontstaan als het gaat om het dienstenaanbod van kleine en grote IT-serviceproviders. Waar de kleinere spelers door hun defensieve opstelling verworden tot een niche-speler met een beperkt, maar op maat gesneden aanbod, zetten de grotere IT-dienstverleners juist in op uitbreiding en integratie van hun product- en dienstenportfolio.

Marktinventarisatie

Dit blijkt uit een marktinventarisatie van businessdevelopment- en onderzoeksbureau Velocitas in opdracht van Interxion, een toonaangevende Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale datacenterdiensten, onder IT-consultants en salesverantwoordelijken van meer dan 70 kleine, middelgrote en grote Nederlandse IT-dienstverleners.

Private cloud

Uit de rondgang langs de bedrijven blijkt dat kleine IT-dienstverleners, met minder dan 20 mensen, vooral lokaal georiënteerd zijn. Ondanks dat ze zich bewust zijn van ontwikkelingen in de markt, zoals publieke en hybride cloud-diensten, en het feit dat ook de sales een toenemende vraag naar dit soort diensten signaleert, gaan ze er niet toe over deze diensten ook in hun portfolio op te nemen. Eén van de beweegredenen die hieraan ten grondslag ligt is dat ze de voorgaande jaren volop hebben geïnvesteerd in hun eigen datacenter en het ontwikkelen van een private cloud-dienst.

Migratietraject

Deze investeringen willen de kleine IT-dienstverleners eerst terugverdienen. Een ander argument dat veelvuldig wordt gehoord, is dat ze in een private cloud de privacy en informatiebeveiliging beter denken te kunnen waarborgen. Een derde reden is dat ze van mening zijn dat hun IT-infrastructuur niet geschikt is om een koppeling tot stand te brengen met de publieke cloud en ze opzien tegen het migratietraject.

Persoonlijk contact

Door hun defensieve opstelling dwingen de kleinere IT-dienstverleners zichzelf in de rol van niche-speler, met een beperkt, maar hoogwaardig en gericht product- en dienstenaanbod. Zowel de IT-consultants als de salesafdelingen van de kleine bedrijven geven aan dat ze hun onderscheidend vermogen halen uit diepgaande marktkennis, hoogwaardige dienstverlening en vooral persoonlijk contact met hun klanten.

Technologische ontwikkelingen

Er is absoluut een markt voor IT-dienstverleners die zich op een specifiek marktsegment richten met diensten die 100 procent zijn afgestemd op de klant”, schetst Michael van den Assem de kansen van kleinere IT-dienstverleners. Hij is algemeen directeur van Interxion Nederland. “Maar aan de andere kant doen ze zichzelf op deze manier ook tekort. Ze gaan voorbij aan de nieuwste technologische ontwikkelingen.”

Publieke cloud

Met die ontwikkelingen kunnen ze hun eigen infrastructuur en private cloud tegenwoordig eenvoudig, veilig en kostenefficiënt ontsluiten naar het onafhankelijke datacenter”, aldus Van den Assem. “En koppelen met de publieke cloud. Op deze manier hoeven ze hun investeringen in hun private cloud en het eigen datacenter niet af te schrijven, maar kunnen ze volop profiteren van het hybride model. Ze kunnen hier echter niet te lang mee blijven wachten, want anders worden ze op een onoverbrugbare achterstand gezet.”

Hybride model

Want dat het hybride model de toekomst heeft, staat voor alle respondenten buiten kijf. Of ze nu werkzaam zijn voor een kleine of een grote IT-dienstverlener. Het verschil is dat de grotere IT-dienstverleners al langer bezig zijn om hun businessmodel om te vormen en tevens meer mogelijkheden hebben om de stap naar het onafhankelijke datacenter en het hybride model te maken. Deze partijen, met meer dan 100 mensen, geven aan dat ze hun toegevoegde waarde niet zozeer halen uit de diversificatie, maar meer uit de uitbreiding en integratie van hun producten- en dienstenaanbod.

Directe connecties

Ze willen voor hun klanten een optimale wisselwerking realiseren tussen de workloads die draaien op eigen dedicated infrastructuur, workloads in de private cloud en workloads in de publieke cloud. Hiertoe maken ze om verbinding te maken met de publieke cloud meer en meer gebruik van directe connecties, zoals Microsoft ExpressRoute voor een koppeling met Azure, de publieke cloud van Microsoft.

Hogere servicelevels

Van den Assem: “Door het gebruik van Cloud Connect kunnen directe verbindingen worden gerealiseerd met hogere servicelevels als het gaat om latency, doorvoersnelheden en beveiliging. Ondanks dat infrastructuur en workloads op verschillende locaties ondergebracht zijn, functioneert het toch als ware het één geheel. Dit is voor de partijen die het onafhankelijke datacenter en het hybride model al geadopteerd hebben een duidelijke meerwaarde ten opzichte van partijen die dit nog niet hebben gedaan.”

Klantgerichtheid

Voor de grotere IT-dienstverleners is klantgerichtheid echter minstens even belangrijk, zo vinden zij zelf. Zij willen dit doen door hun klanten zo veel mogelijk extra diensten te kunnen bieden. Diensten die ze niet altijd zelf in huis hoeven te hebben, maar die door de stap naar het onafhankelijke datacenter wel binnen handbereik komen. Door de directe nabijheid van andere cloud-serviceproviders, carriers en system-integrators zijn gemakkelijke samenwerkingen tot stand te brengen, waarmee een nieuw businessmodel of extra diensten kunnen worden ontwikkeld.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie