Naar inhoud

Drie kwart van de bedrijven is nog niet klaar voor de GDPR

De tijd dringt voor marketeers die met data werken: de Algemene verordening gegevensbescherming van de Europese Unie treedt in werking op vrijdag 25 mei 2018. Als bedrijven niet aan de nieuwe vereisten kunnen voldoen, kan dit tot 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde omzet kosten. Gelet op deze hoge financiële straffen is het verrassend dat 75 procent van de ondervraagde bedrijven uit Duitstalige landen nog steeds niet voorbereid is op verordening, die we ook kennen als de General Data Protection Regulation.

Dit leert een onderzoek door de softwareleverancier SER-groep, als onderdeel van de marktonderzoeken ‘ECM Insights’. Alarmerend is vooral dat 45 procent niet weet hoe te voldoen aan vereisten zoals het recht om te wissen, wat bepaalt dat persoonlijke gegevens op verzoek volledig moeten worden verwijderd.

Het probleem is verspreide informatie

Het is makkelijk te zien waar het probleem ligt: de IT-landschappen van veel bedrijven zitten vol met decentrale informatiesilo's. Persoonlijke informatie wordt vaak opgeslagen in verschillende verouderde archieven en andere verouderde systemen, in bestandssystemen of zelfs in e-mailpostvakken. Volgens 77 procent van de 1.826 reagerende chief information officers, procesmanagers en IT-managers, veroorzaakt dit verschillende problemen. Een daarvan is dat het de toegang tot informatie bemoeilijkt, waardoor het nog moeilijker wordt om aan de GDPR te voldoen.

Plaats opgeslagen persoonsgegevens

“Veel bedrijven moeten eerst een cruciale vraag beantwoorden: weten ze zelfs waar persoonsgegevens worden opgeslagen? Als ze deze vraag niet kunnen beantwoorden, kunnen ze geen maatregelen nemen om te voldoen aan de wettelijke vereisten van de GDPR”, benadrukt Manfred Zerwas, managing partner van de SER-groep.

Een gecentraliseerd ECM-systeem

Voor bedrijven als deze is de oplossing om verspreide gegevens en documenten samen te brengen en toegankelijk te maken in één gecentraliseerd ECM-systeem. Met een dergelijk systeem kunnen bedrijven op elk gewenst moment persoonlijke gegevens traceren, verzenden en volledig en traceerbaar verwijderen. “Elk bedrijf kan met de juiste tools aan de nieuwe eisen voor gegevensbescherming voldoen”, stelt Zerwas. “Een gecertificeerd systeem voor enterprise content management is een solide basis voor naleving van de GDPR.“

Op woensdagmiddag 28 februari 2018 vindt het evenement 'CustomerTalk Live GDPR' plaats op Landgoed Leusderend in Leusden. Tijdens dit event loodsen Alexander Singewald, Jaap Wolff en Ment Kuiper jou langs de obstakels van de Europese privacy-verordening. Niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk. Want je gaat naar huis met jouw eigen plan van aanpak voor de Algemene verordening gegevensbescherming.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie