Naar inhoud

Duidelijkere regels opgesteld voor reclame in vlogs en blogs

Sinds januari 2014 staan er regels voor bloggers en vloggers in de Nederlandse Reclame Code. De Reclamecode Social Media is ruim drie jaar geleden geïntroduceerd door het adverterend bedrijfsleven. De gedragscode is opgesteld omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media of dat bedrijven op een andere manier bij social media betrokken zijn.

Eerlijke communicatie

De reclamecode verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je als blogger of vlogger wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door te vermelden dat je een product gratis hebt gekregen, betaald bent door de adverteerder, korting of ander voordeel hebt ontvangen. In de praktijk blijkt dat niet altijd duidelijk was of de omgangsvorm ook voor vloggen geldt. Daarom is de toelichting bij de code op dit punt verduidelijkt. De gedragscode geldt dus zowel voor adverteerders als voor de bloggers, vloggers en online creators met wie zij samenwerken.

Zichtbaarheid code

Adverteerders en marketeers die vlogs inzetten voor de promotie van hun producten of diensten willen graag meer duidelijkheid over de regels waaraan zij moeten voldoen. De DDMA is houder van de Reclamecode Social Media en wil graag meer zichtbaarheid geven aan de code. Diana Janssen, directeur van de brancheorganisatie voor data driven marketing: “Wij hebben intensief samengewerkt met partijen als BvA, IAB Nederland, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers om te zorgen voor een heldere code die laat zien wat wel en niet mag met reclame in social media. Door deze verduidelijking blijft de gedragscode actueel.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie