Naar inhoud

Duurzaamheid belangrijke pijler voor positionering van IKEA

Een positieve impact hebben op mens en planeet, dat is de missie van IKEA. Daarom wordt bij het woonwarenhuis hard gewerkt aan zaken die er vandaag de dag echt toe doen – van het gebruik van duurzame materialen in de producten tot het streven naar 100 procent hernieuwbare energie in de operatie. Het bedrijf stelt in die transitie nog niet klaar te zijn, maar pas net te zijn begonnen. Een nieuwe reclamecampagne sluit daarop aan. Daarin beoogt de onderneming aan te tonen dat duurzamer leven niet ingewikkeld hoeft te zijn.


Duurzaamheid

Nederlandse consumenten hebben IKEA in 2020 voor het vierde jaar op rij gekozen als duurzaamste retailer van het land. Het bedrijf is al jaren bezig om duurzame keuzes makkelijk, betaalbaar en aantrekkelijk te maken. Daarnaast wordt ook ingezet op de verduurzaming van de organisatie. Zo wordt sinds 2015 alleen nog maar duurzaam gecertificeerd katoen gebruikt in de producten. Daarnaast leeft in de onderneming de ambitie in 2030 circulair te zijn, waarbij alleen nog maar natuurlijke, hernieuwbare of gerecyclede materialen worden gebruikt.

Reclamecampagne

In dat kader is door IKEA Nederland een nieuwe reclamecampagne gelanceerd die de beweging in gang zet naar een duurzamer leven thuis. De campagne toont bijvoorbeeld dat je met producten als het nieuwe plantaardige Zweedse balletje, een waterbesparende kraan en een vloerkleed van gerecyclede petflessen al eenvoudig en betaalbaar kunt bijdragen aan een duurzamere wereld. De retailer wil hiermee laten zien dat iedereen onderdeel uitmaakt van de beweging en dat elke kleine stap helpt.

Reclamecampagne ‘Zet de beweging in gang’ van IKEA Nederland

Bewustwording

“De commercial geeft een kettingreactie weer van duurzame producten en activiteiten – gebaseerd op de machine van Rube Goldberg”, vertelt Frederike den Ottelander, country marketing manager bij IKEA Nederland. “De losse onderdelen werken samen toe naar één belangrijk einddoel: een duurzamer leven thuis. Want we weten dat veel consumenten denken dat een duurzamer leven duur is en dat zij zich afvragen of hun kleine bijdrage wel echt iets teweegbrengt. Met deze campagne laten we zien dat duurzamer leven eenvoudig kan én niet duur hoeft te zijn. Als we allemaal een stap zetten naar een duurzamer leven thuis, zetten we namelijk samen een beweging in gang naar een duurzamere wereld.”

Merkpositionering

De campagne sluit aan bij de merkpositionering ‘Iedereen slim’, die eind 2019 is geïntroduceerd. Deze positionering draait om de wijze waarop de Zweedse winkelketen de Nederlandse consumenten helpt en inspireert om samen een slimmer, efficiënter en duurzamer thuis te creëren. Via de winkels en online kanalen helpt het bedrijf klanten ’Slim voor morgen’ te zijn met praktische ideeën om thuis duurzamer te leven. Dit loopt van tips over het verlengen van de levensduur van meubels tot adviezen over duurzamer eten en het besparen op het gebruik van energie en water.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie