Naar inhoud

Duurzaamheid is een basisingrediënt in de horeca

De veelbesproken kritische consument verwacht meer en meer dan bedrijven en instellingen duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Feitelijk is duurzaam ondernemen geen instrument meer om je te onderscheiden, maar eerder een basisvoorwaarde. Ook in de foodservice-branche is een groeiende aandacht van ondernemers voor duurzaamheid zichtbaar. Ruim 80 procent van de horecaprofessionals geeft aan het afgelopen jaar meer gedaan te hebben aan verduurzaming dan voorheen. Een kwart vindt de duurzame relatie tussen boer en horeca de belangrijkste trend.

Speerpunt bedrijfsvoering

Dit blijkt uit de resultaten van de 'Duurzaameter 2016', een onderzoek onder horecaondernemers over duurzaamheid. De jaarlijkse graadmeter is een initiatief van adviesbureau TrueTasteVentures in samenwerking met de Horecava, de nationale vakbeurs voor de foodservice-industrie. De resultaten van het onderzoek passen bij de duurzame initiatieven op het komende evenement dat van 9 tot en met 12 januari 2017 plaatsvindt in RAI Amsterdam. Steeds meer deelnemende bedrijven aan deze beurs maken van duurzaamheid een speerpunt in de bedrijfsvoering.

Relevante duurzaamheidsissues

Bedrijven die met verduurzaming bezig zijn, hebben niet alleen het laaghangend fruit in beeld, zoals het terugdringen van voedselverspilling of zuinig zijn met water. Ook onderwerpen als dierenwelzijn, biodiversiteit (regenwoud en oude rassen) en transport zijn belangrijk. Voedselverspilling is voor velen een punt van aandacht, evenals het kiezen voor producten uit de eigen streek. Bij 4 op de 5 bedrijven staan vegetarische gerechten op de kaart.

Belangrijkste trends

De boer staat er goed op bij de horeca. Bijna een kwart van de ondernemers (24%) vindt de directe link tussen boer en horeca de belangrijkste trend. Gevolgd door het koken zonder additieven (17%) en de inzet van diervriendelijker vlees (15%). Minder vlees, meer groenten en de opkomst van peulvruchten zijn nauwelijks als trend te beschouwen, vindt respectievelijk 10, 8 en 2 procent van de horecaprofessionals.

Verduurzaming versnellen

Er is een aantal procesversnellers van verduurzaming volgens de ondervraagden: meer aandacht in het horecaonderwijs en meer kennis over het onderwerp komen op de eerste en tweede plaats. Als derde een beter aanbod bij de groothandels. Lagere prijzen en de actieve vraag van de gast eindigen in de middenmoot van factoren om de verduurzaming te versterken. Het minst verwachten de respondenten van ambassadeurs zoals sterrenchefs. Overigens is duurzaam denken en doen zeker niet het exclusieve domein van de duurdere horeca. Elk bedrijf kan er invulling aan geven, is de overheersende mening (91%) van horecaondernemers.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van TrueTasteVentures.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie