Naar inhoud

Duurzaamheid is een relevante factor bij de decemberaankopen

Transparantie, ondersteuning van de lokale economie, gepersonaliseerde interactie in de winkel en het minimaliseren van het gebruik van plastic zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op de decemberaankopen van Europese consumenten. 70 procent van hen geeft namelijk aan actief rekening te willen houden met het belang van het milieu en de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor het welzijn van mens en aarde bij de aankopen voor Sinterklaas en Kerstmis.

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 6.000 consumenten uit zeven Europese landen, waaronder 937 Nederlanders. Deze analyse van accountants- en adviesorganisatie Deloitte biedt inzicht in de consumentenverwachtingen over de decemberaankopen in 2019. Naast de vragen die de respondenten in alle landen zijn voorgelegd, is aan Nederlandse consumenten ook specifiek gevraagd naar hun verwachtingen omtrent Sinterklaas en hun opvattingen over online aankopen. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd het ‘Holiday Shopping Trends Survey 2019’.

Wat consumenten zeggen te doen…

Naast de aandacht voor duurzaamheid geeft bijna 50 procent aan zijn inkopen te doen bij lokale winkels om het zo te ondersteunen in een tijd waarin online retail floreert. 44 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan een fysieke winkel vanwege het persoonlijke contact met de verkoper. 34 procent van de respondenten uit Nederland kiest voor lokaal geproduceerde producten om zo positief bij te dragen aan de Nederlandse economie.

… en wat consumenten daadwerkelijk doen

“Hoewel respondenten dit jaar aangeven dat ze duurzaamheid belangrijk vinden om rekening me te houden tijdens decemberaankopen, lijkt hun werkelijke winkelgedrag in de tegenovergestelde richting te wijzen”, duidt Adgild Hop, partner retail market lead Nederland bij Deloitte. “Black Friday wint ook dit jaar weer aan populariteit net als aankopen via de online-only-webshops.”

Terugdringen van plastic en support van lokale winkeliers

49 procent van de respondenten geeft aan dat producttransparantie – dus weten waar producten vandaan komen – een belangrijke factor is. 45 procent van de Europese consumenten geeft aan het minimaliseren van plastic verpakkingen belangrijk te vinden. Een even groot percentage geeft aan het belangrijk te vinden om de lokale winkels te ondersteunen tijdens de decemberaankopen.

Alle generaties hebben oog voor duurzaamheid maar bestaan andere initiatieven

De oudere generatie hecht aanzienlijk meer belang aan lokale initiatieven, zoals het winkelen in lokale winkels of het kopen van lokale producten. De jongere generatie richt zich meer op de minder bedeelden in de wereld door producten te kopen die een eerlijke werkomgeving en eerlijke beloningen garanderen.

Zinvol voor retailers om duurzaamheidsthema’s op te pakken

Respondenten met een lager inkomen dragen vaker bij aan een beter milieu door thuisbezorging te vermijden (35%), terwijl respondenten met een hoger inkomen eerder bereid zijn om extra betalen voor milieuvriendelijke producten (27%). “Als duurzaamheid belangrijk is voor een bepaalde doelgroep, is het absoluut zinvol voor retailers om deze thema's op te pakken”, aldus Adgild Hop. “Grote online-only-retailers stappen al actief in dit veld.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie