Naar inhoud

Duurzaamheid is nog geen speerpunt in de e-commercesector

In 2016 besteedden Nederlandse consumenten volgens de Thuiswinkel Markt Monitor in totaal ruim 20 miljard euro aan online producten. Die cijfers lieten wederom zien dat de e-commercesector blijft groeien en het aantal online bestellingen blijft toenemen. Al deze pakketten moeten natuurlijk vervoerd worden richting binnen- of buitenland. Dat lijkt niet erg duurzaam of milieuvriendelijk, want een toename in het vervoeren van producten zorgt ook voor een toename van CO2-uitstoot. Uit eerder onderzoek van Rank a Brand is dan ook gebleken dat duurzaamheid nog niet erg hoog op de agenda staat bij e-commercemerken en -websites. Maar welke manieren zijn er voor webshops om te verduurzamen? En zijn deze opties reëel of is het logisch dat webshops zich niet houden aan duurzaamheidscriteria?

Bezorging

Zoals aangegeven lijkt het erop dat een toename in bezorging van pakketten ook een toename in CO2-uitstoot met zich mee zal brengen. Maar op welke manieren kunnen webshops dit verminderen of tegengaan? Vrachtvliegtuigen lijken nog steeds het grootste aandeel te hebben in CO2-uitstoot bij goederenvervoer, maar minder vliegtuigen laten vliegen is wellicht een erg ambitieus doel. Toch zijn er enkele manieren waarop bedrijven hun steentje kunnen bijdragen als het aankomt op verduurzaming. Zo probeert online supermarkt Picnic de CO2-uitstoot tegen te gaan door minder bezorgmomenten in te plannen en op vaste momenten te bezorgen.

Als het gaat om de bezorging kunnen bedrijven er dus voor kiezen om vaste bezorgmomenten in te bouwen en bijvoorbeeld met elektrische wagens (of nog beter per fiets) te rijden. Dit zou geen onmogelijke opgave moeten zijn voor bedrijven en zorgt ervoor dat zij toch hun steentje kunnen bijdragen. Een andere optie, wellicht complexer, is het aangaan van samenwerkingen waardoor pakketten van verschillende bedrijven gelijktijdig afgeleverd worden. Op die manier hoeft slechts één bezorger naar een adres om meerdere pakketten af te leveren of op te halen voor een retourzending. Natuurlijk kunnen deze maatregelen niet per direct worden ingevoerd, maar het is van belang dat e-commercebedrijven zich hiervan bewust zijn en opties overwegen voor de (nabije) toekomst.

Verpakking

Er zijn natuurlijk ook webshops die geen eigen bezorging hebben en op die manier geen directe invloed kunnen uitoefenen op het verduurzamen van e-commerce. Wel is het te verwachten dat het grootste gedeelte van de webshops de eigen pakketten zal verpakken. Het gebruik van duurzame verpakkingen is daarmee ook een mogelijkheid om milieubelasting te verminderen. Thuiswinkel.org probeert als belangenorganisatie ook op dit thema invloed uit te oefenen. Zo heeft de organisatie een aantal doelstellingen vastgesteld voor 2018 als het aankomt op het gebruik van verzendmaterialen. De belangrijkste uitgangspunten zijn daarbij: Reduce, Renew, Recycle en Re-use.

Dit betekent dat bedrijven het gebruik van grondstoffen voor verzendmaterialen reduceren, vernieuwbare en goed recyclebare grondstoffen en materialen proberen te gebruiken, en verzendmaterialen hergebruiken. Bedrijven kunnen hierbij ook denken aan het verminderen van loze ruimte of het gebruik van duurzaam opvulmateriaal en gerecycled kunststof. Maar aan het gebruik van duurzame en gecertificeerde verzendmaterialen zit ook een prijskaartje. Deze duurzame materialen brengen namelijk veelal hogere kosten met zich mee. Is het gebruik van duurzame verzendmaterialen dan helemaal geen optie voor e-commerce bedrijven? Ja en nee. Het is vooral te verwachten dat de kleinere webshops hier minder budget voor hebben. De grotere bedrijven zullen wel in staat zijn om deze materialen aan te schaffen.

Een goed voorbeeld doet volgen

Webshops kunnen duurzaamheid wel als een ‘ver-van-mijn-bed-show’ zien, maar duurzaamheidsmaatregelen lijken een onvermijdbaar punt op de agenda te worden. Om ervoor te zorgen dat e-commercebedrijven duurzaamheidsmaatregelen nemen, zullen de grotere bedrijven het voortouw moeten nemen en het goede voorbeeld moeten geven. Deze bedrijven hebben, in tegenstelling tot de kleinere bedrijven, namelijk wel de capaciteit en de mogelijkheid om zowel bezorging als verpakkingen te verduurzamen. Daarnaast wordt er voortdurend gewerkt aan verduurzaming en innovaties van pakketten. Het lijkt er dan ook op dat er voor elke webwinkel, zowel klein als groot, een mogelijkheid is om een steentje bij te dragen als het aankomt op verduurzaming binnen de e-commercesector.

De auteur is contentmarketeer bij Telefoonboek B.V..

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie