Naar inhoud

Duurzaamheid veelal niet op menukaart restaurantketens

Op het menu van het merendeel van de grote restaurantketens in Nederland ontbreken milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Bij de laatste ranking van duurzame merkenvergelijker Rank a Brand scoort geen enkele restaurantketen hoger dan een C-label op een schaal van A (best) tot E (slechtst). Liefst 80 procent van de restaurantketens scoren het laagste E-label. In vergelijking met de vorige ranking in 2014 krijgen een aantal restaurantketens een minder goed label door aanscherping van de criteria.

Geen beleid om duurzaamheid te verbeteren

Of het nu om vlees, vis, eieren, fruit en groente of dranken gaat, bijna geen enkele keten communiceert een concreet beleid om de duurzaamheid te verbeteren, met uitzondering van La Place met een C-label. Radboud van Delft, directeur van Rank a Brand: “In een sector met grote mondiale milieueffecten, zoals grootschalige landbouw en veeteelt waarvoor tropisch regenwoud wordt gekapt, hopen we dat er snel iets verbetert.”

IKEA Restaurant en La Place redelijk

Populaire ketens als Burger King, KFC, New York Pizza en Domino's Pizza krijgen het E-label. Alleen IKEA Restaurant en La Place doen het redelijk. Zij scoren allebei het C-label met 9 van de 23 te behalen punten. McDonalds en Subway scoren het D-label, beide met 4 van de 23 punten. Dus ook daar is een verbeterslag nodig.

Hernieuwbare energiebronnen en biologische producten

IKEA Restaurant scoort goed op klimaatbeleid, onder andere doordat 42 procent van het elektriciteitsverbruik van het woonwarenhuis afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen. Ook heeft het bedrijf een duidelijk beleid om afval te beperken. La Place scoort punten vanwege het gebruik van gecertificeerde biologische producten voor groente, fruit en aardappelen. Beide ketens doen het ook redelijk goed als het gaat om het aanbieden van vegetarische en fair trade producten.

Onvoldoende verbeteringen zichtbaar

In vergelijking met de vorige ranking zijn enkele criteria toegevoegd om de beoordeling meer in lijn te brengen met andere sectoren, onder andere op het gebied van klimaatbeleid en het terugdringen van afval. Daardoor heeft La Place het B-label verloren. Van der Valk, AC Restaurants en Burger King verliezen het D-label. Van Delft: “Wij verwachten van merken dat ze stap voor stap verbeteringen doorvoeren. Dat zien we in deze sector helaas nog onvoldoende. De lat komt steeds hoger te liggen.”

Op de website van Rank a Brand zijn de duurzaamheidscores van ruim 600 merken in de sectoren kleding, elektronica, reizen, telecom, media, supermarkten en eten & drinken te raadplegen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie