Naar inhoud

Duurzame innovaties op digitale editie Eurosonic Noorderslag

Na een ronduit dramatisch jaar is het festivalseizoen deze week traditioneel weer gestart met ‘Eurosonic Noorderslag’ (ESNS). Hét showcasefestival van Europa is vanwege de COVID-19-maatregelen van de Nederlandse overheid van 13 tot en met 16 januari 2021 volledig digitaal. Toch blijft er veel hetzelfde: er is muziek, een conferentie én verschillende start-ups zijn aanwezig om hun duurzame innovaties te testen. Alleen de eierballen ontbreken.

Dit is een overzicht van de start-ups en hun testcases die dit jaar op het showcasefestival te zien zijn.

LeaseShirt – Crewkleding tegen textielverspilling

Crewshirts belanden na een festival of evenement vaak achter in de kast. Dat is zonde én onnodige textielverspilling, zo vinden de ondernemers achter LeaseShirt. Daarom hebben zij als duurzaam alternatief een service ontworpen, die evenementen de kans biedt om universele crewkleding te leasen in plaats van steeds opnieuw te laten maken. Tijdens ESNS draagt de crew achter de onlineschermen een speciaal ontworpen crewshirt. De medewerkers van de start-up beogen zo feedback te krijgen over het draagcomfort én testen welk design het beste aansluit bij de doelgroep.

Dropper – De slimme fietskoerier

De Groningse start-up Dropper biedt op een duurzame manier totale ontzorging op het gebied van delivery. De slimme fietskoeriers maken the last mile makkelijk – of het nu om e-commerce, maaltijdlevering of pakketbezorging voor particulieren gaat. Voor de ESNS-crewleden doen ze van 13 tot en met 16 januari allerhande bezorgingen. Het bedrijf monitort deze ritten en verzamelt zo waardevolle feedback over de uitdagingen die hierbij komen kijken.

Goodr – Gratis doneren door online te zijn

Geld doneren simpel maken, dat is de missie van Goodr. Deze Drentse start-up zorgt er met zijn tool voor dat een deel van de advertentie-inkomsten van je internetgebruik naar een door jou gekozen goed doel gaan, zoals het planten van bomen of het tegengaan van plasticsoep. Van 13 tot en met 16 januari testen de ondernemers onder de crew en het publiek van ESNS of hun installatieflow nu echt zo lekker flowt als ze hopen.

De start-ups zijn – net als voorgaande jaren in Groningen – bijeengebracht in het kader van het stimuleringsprogramma van Innofest. Dit innovatieadviesbureau viert tijdens ESNS haar vijfjarige bestaan. Dit gebeurt onder meer met de lancering van een whitepaper. Hierin is de methodiek vastgelegd waarmee de organisatie de afgelopen vijf jaar zo’n 180 testcases heeft begeleid.

Deze publicatie is ook als praktisch handboek te gebruiken, zodat start-ups of andere partijen zelf een testcase kunnen voorbereiden. Hiervoor is in samenwerking met alumnus Brain Fuel een kaartendeck met testmethodes ontwikkeld. De whitepaper en het kaartendeck zijn vanaf vrijdag 15 januari 2021 via de website van deze organisatie verkrijgbaar.


Toekomstgerichte panelsessies

Voor de festivalsector is 2020 een gitzwart jaar geweest. 2021 moet een jaar van hoop, herstel én wellicht ook herbezinning worden. De innovatie-experts van Innofest schuiven tijdens ESNS bij een tweetal panelsessies aan om over de toekomst van de sector en de rol van innovatie te spreken. Het gaat om de livesessies ‘The Next Festival – How Innovation Gets A Spot In Your Organisation’ op donderdag 14 januari van 12.30 tot 13.30 uur en ‘The Next Festival – Building Back Better’ op zaterdag 16 januari van 15.30 tot 16.30 uur.

500.000 aanmeldingen voor ‘De Vrienden van Amstel Livestream’

Amper 36 uur na de bekendmaking dat de 23e editie van ‘De Vrienden van Amstel’ via een livestream doorgaat, hebben maar liefst 250.000 muziekliefhebbers al een gratis ticket op zak. Uiteindelijk zal het event 1,7 miljoen mensen trekken. Op veel plekken in Nederland belooft het zaterdag 16 januari vanaf 19.30 uur dan ook bijzonder gezellig te worden. Vanaf een prachtig podium in Rotterdam Ahoy klinken – via een livestream – de klanken van 20 Nederlandse topartiesten dan in vele duizenden huiskamers. In heel het land zijn zaterdagavond mooie duetten en unieke samenwerkingen te horen én te zien.

“Dit ongelofelijke aantal kaarten maakt diepe indruk op ons allemaal – artiesten, leveranciers en organisatie”, zegt Thom Ligthart, marketingmanager bij bierbrouwer Amstel. “Daar zijn we echt even stil van. Dat dit concept leeft, wisten we ontzettend goed. Maar dat de belangstelling zo groot is, zegt veel over de behoefte in Nederland om een avond met muziek en vrienden door te brengen. Het doet ons oprecht heel veel dat we dit kunnen aanbieden en we maken er zaterdag echt een hele bijzondere avond van. Aan de virtuele gezelligheid zit geen grens, want er zijn nog volop kaarten beschikbaar. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Maar hou je thuis wel aan de geldende COVID-19-regels.”

Suzan & Freek, Kraantje Pappie, Snelle, Armin van Buuren, Guus Meeuwis, André Hazes, Paul de Munnik, Maan, Thomas Acda, Nick & Simon, Duncan Laurence, Jochem Myjer, Dinand, Diggy Dex, Typhoon, Willeke Alberti, Paul de Leeuw, Rolf Sanchez en Roel van Velzen zijn allemaal van de partij. En echt iedereen kan erbij zijn. De toegang is gratis en er geldt geen limiet. Op vrijdag 15 januari om 22.00 uur – direct na ‘The Voice of Holland’ – wordt de dagelijkse talkshow van Eva Jinek gepresenteerd vanuit Rotterdam Ahoy. Deze uitzending op RTL4 staat helemaal in het teken van ‘De Vrienden van Amstel Livestream’.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je op een andere manier leren kijken naar problemen om tot klantgerichte oplossingen te komen? Dan is de training Design Thinking wat voor jou!

  • In 2 dagen leer je tot andere inzichten en innovatieve resultaten te komen door creatief en analytisch te denken.
  • Je leert een optimale customer experience en onderscheidende momenten in de customer journey te ontwerpen.
Lees meer over deze training
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie