Naar inhoud

Duurzamere e-commerce ontvangt waardering van de consumenten

Wereldwijd is een snelle groei in e-commerce te zien. Die toename in online aankopen houdt de komende jaren aan. Deze ontwikkeling leidt ook tot een stijging van de leveringen, leveringsopties en hogere verwachtingen van consumenten. Dit groeiproces, samen met de complexiteit van de logistieke industrie, vereist nieuwe en innovatieve oplossingen om knelpunten op te lossen die binnen de industrie worden ervaren.

Verantwoorde leveringssystemen

Twee van deze nieuwe nichemarkten in logistiek zijn groene levering en sociale levering. Initiatieven in deze markten kunnen dienen als alternatief voor de traditionele leveringsnetwerken, waar bestelwagens op fossiele brandstof de norm zijn en vervuilende vrachtwagens de stadscentra in rijden. De toekomst van de industrie ligt in haar duurzaamheid en maatschappelijk karakter. Als we willen dat het systeem blijft functioneren, moeten deze thema's voorrang krijgen. Het betreft verantwoorde leveringssystemen die slim gebruikmaken van de samenleving.

Duurzame en sociale bezorging

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘Green & Social Delivery Report June 2018’van B2C Europe, een onderneming gericht op grensoverschrijdende distributie van online gekochte artikelen. De publicatie biedt een groot aantal inzichten op het gebied van duurzame en sociale leveringen. Het rapport is gebaseerd op een online enquête geïmplementeerd door marktonderzoeksbureau ResearchNow, waaraan 1.999 personen hebben deelgenomen uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. Het doel daarbij is geweest om het shoppinggedrag en de keuzes die consumenten maken bij het online shoppen in kaart te brengen. Met name is gekeken naar de meningen over duurzaamheid en de impact van de logistieke kant van e-commerce. Het lijkt erop dat consumenten het milieu belangrijker achten dan de snelheid van levering.

Bewustwording van consumenten

Het onderzoek toont aan dat consumenten zich niet bewust zijn van de milieukosten van hun keuzes, bijvoorbeeld bij het kiezen van een spoedlevering als optie. Het blijkt dat meer dan de helft van online shoppers (58%) zich niet bewust is van het feit dat een express-levering een negatievere impact op het milieu heeft dan een standaardlevering. Bovendien blijkt dat consumenten een meer duurzame levering kiezen wanneer ze zich bewust zijn van de gevolgen. Het informeren van online shoppers – hen bewust maken van de impact van hun keuzes en het aanbieden van groene opties – is nodig om verantwoorde keuzes te maken in levering.

Duurzame logistiek in e-commerce

Het rapport bevat inzichten in alternatieven voor de traditionele leveringssystemen en de nodige innovaties op het gebied van duurzaamheid en het betrekken van de samenleving. Trends met betrekking tot duurzame e-commerce-logistiek worden ook verkend, alsook de meer en meer cruciale attitudes van de Europese consument.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van B2C Europe.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie