Naar inhoud

Eén applicatie voor de hele energiemarkt

Energiemaatschappijen trachten de belevingswereld van hun klanten te veraangenamen door het aanbieden van diverse mobiele applicaties. De apps geven de klanten inzicht in het energieverbruik en mogelijkheden meer controle over dit verbruik te krijgen. Het gebruik van deze apps is afhankelijk van de leverancier. Oxxio, leverancier van stroom en gas, gaat haar applicatie beschikbaar stellen voor de gehele markt.

Openstelling

Eind december 2014 is de Oxxio-app beschikbaar voor de hele Nederlandse markt. Niet langer hoeft een consument klant te zijn bij deze energieleverancier voor het gebruik van deze applicatie. De app geeft inzicht in het verbruik van elektriciteit en gas. Ook geeft het hulpmiddel adviezen over mogelijke energiebesparingen. Door de onlangs geïntegreerde software van Apple, HomeKit, krijgt de app in de nabije toekomst meer functies. Zo kan straks via de mobiele telefoon elektrische apparatuur bediend worden.

Deeleconomie

We leven in een deeleconomie waar bezit en kennis volop gedeeld worden”, stelt Joos Luteijn, manager e-business bij Oxxio. “Denk aan uberPop, Airbnb en Wikipedia. Mensen echt van dienst zijn door bezit en kennis te delen, daar is behoefte aan. Wij zien daar een rol in als energieleverancier door onze software open te stellen voor iedere energiegebruiker. Inzicht in het verbruik van gas en stroom biedt kansen het gedrag te veranderen. En dat kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren.”

Vergelijking

De open versie van de applicatie werkt voorlopig nog met analoge energiemeters. Op basis van de woonsituatie toont de app ook een energiescore. Deze score is gerelateerd aan het verbruik bij soortgelijke huishoudens. Aan de app kunnen ook bespaardoelen worden gekoppeld. Indien gewenst ontvangen gebruikers persoonlijke adviezen. De mogelijkheden worden in de toekomst groter als tevens digitale meters uitleesbaar zijn.

Toekomstige functionaliteiten

De functionaliteiten zullen enkel toenemen als het internet der dingen meer gestalte krijgt. Zodra fabrikanten van hardware producten op de markt brengen die bijvoorbeeld HomeKit-proof zijn, kunnen deze apparaten met een mobiele applicatie gelezen en bediend worden. Deze apparatuur is dan herkenbaar aan het MFI-logo, de afkorting van Made For iPhone. “De samenwerking met Apple HomeKit en het openstellen van onze app zijn de eerste stappen in onze transitie van energieleverancier naar energiecoach”, zegt Luteijn.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie