Naar inhoud

Eén op de drie Nederlanders gebruikt een adblocker

Daar waar de NEE-NEE-sticker en het Bel-me-niet-register tot het dagelijks gebruik behoren, is de adblocker een opkomend fenomeen dat door de media met argusogen wordt bekeken. Maar het gebruik is ook een duidelijk signaal van de hedendaagse consument, die niet overladen wil worden door reclame. Inmiddels heeft 32 procent van de Nederlanders dan ook wel eens een advertentieblokkeerder geïnstalleerd. Wel is inmiddels een derde van deze groep daar inmiddels weer mee gestopt.

Positief imago adblocker

Dit leert een recent onderzoek naar het gedrag van consumenten rond adblockers, dat is uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisatie voor digital advertising Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland en mediabedrijf IPG MediaBrands. Uit de studie blijkt ook dat adblockers een zeer positief imago hebben. Meer dan 80 procent van de respondenten staat positief tegenover het online blokkeren van advertenties. Dit geldt zowel voor de huidige gebruikers als voor de niet-gebruikers.

Dialoog met gebruikers noodzaak

Het is dan ook aannemelijk dat als er niet iets gebeurt, uiteindelijk de overgrote meerderheid van het publiek adblockers gaat gebruiken. Op zich begrijpt 69 procent van de respondenten dat advertenties in feite de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet. Desalniettemin weerhoudt dit het publiek er niet van om een adblocker te installeren. Daarom is het cruciaal dat uitgevers nu ook individueel in dialoog gaan met hun gebruikers.

Signaal van de consument

Het standpunt van de brancheorganisatie is dat adblockers een signaal zijn van de consument. Een teken dat niet genegeerd mag worden. Meer kennis over de motivatie en drijfveren van de consumenten, zowel branchebreed als specifiek per individueel merk of dienst, is nu noodzakelijk. Een eerste fase van het branchebrede onderzoek is al uitgevoerd. Meer resultaten wil de organisatie op dit moment nog niet naar buiten brengen.

Individuele verschillen en gevolgen

Wij kiezen er bewust voor om de resultaten, bevindingen, datasets en vragenlijsten exclusief ter beschikking te stellen aan onze leden”, aldus Govaert Plesman, directeur IAB Nederland. “Samen met hen zullen wij nu vervolgonderzoeken doen waarin dieper wordt ingegaan op de verschillen en gevolgen per uitgever of adverteerder.”

Verdergaand onderzoek in gang gezet

Ondertussen is ook de tweede fase van het onderzoek ingezet waarin dieper ingegaan wordt op verschillen tussen gebruikers van diverse soorten uitgevers, sites en diensten, betaalbereidheid van consumenten en de redenen om op enig moment te stoppen met het gebruik van adblockers. Deze cijfers en bevindingen zullen wel met de rest van de sector worden gedeeld.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie