Naar inhoud

E-commerce draait om traffic genereren en conversie

Ook voor webshops is gevonden worden geen vanzelfsprekendheid. Niet voor niets sneuvelen veel winkels in de digitale omgeving al in het eerste levensjaar. Iedere organisatie die online zaken doet weet dat het trekken van bezoekers naar de website een uitdaging is. Een nog grotere uitdaging is het in gang zetten van productieve traffic. Nieuwe bezoekers aantrekken en conversie zijn de yin en yang van e-commerce. Beiden moeten effectief zijn om succes te behalen.

Dat dit onderwerp populair is onder retailers is duidelijk merkbaar tijdens Demandware XChange dat onlangs heeft plaatsgevonden in Londen. De organisator is een aanbieder van zakelijke cloud commerce-oplossingen en ondersteunt ’s werelds grootste retailorganisaties bij constante vernieuwing in een complexe consument gedreven wereld. Tijdens het evenement zijn vijf tips behandeld die bijdragen aan online succes.

1. SEO: bovenaan de resultatenlijst staan is niet voldoende

Identificeer verborgen schatten, bekijk de populairste zoektermen en voeg waar nodig titels, beschrijvingen en URL’s toe en een call to action om consumenten aan te trekken. Analyseer SEO-metadata en zorg voor links naar sociale kanalen een naadloze productpresentatie. Vergeet hierbij niet de verborgen juweeltjes van de website te tonen.

2. Blogs en sociale kanalen: ga verder dan een standaard blog

Zoek nieuwe traffic en ambassadeurs van je merk en schrijf helder over bijvoorbeeld trends en nieuwe producten. Zorg ervoor dat de blog op het e-commerce domein wordt gehost, prijs content aan en plaats opvallend beeldmateriaal dat lezers aanspoort tot kopen. Gebruik daarnaast sociale kanalen, want user generated content biedt proof points. Zet hashtag-campagnes in en integreer foto’s en video’s. Zorg ook voor een beeld-community, shop de look en visuele reviews.

3. Direct mails: creëer berichten die opvallen

Onderhoud bestaande relaties, kom met exclusieve aanbiedingen en vraag (terugkerende) klanten om een beoordeling. Zorg er ook voor content gepersonaliseerd wordt gebaseerd op eerder gedrag en varieer de timing en content om betrokkenheid te behouden. Direct mails moeten het gevoel van fear of missing out (FOMO) en urgentie oproepen. Dit kan door het doen van tijdelijke aanbiedingen of flash sales (nog slechts zes producten op voorraad).

4. Loyaliteitsprogramma’s: zorg ervoor dat het merk top of mind blijft

Trek nieuwe klanten aan en zorg voor herhaalaankopen bij bestaande klanten. Dit kan door ervaringen te delen en klanten op die manier te betrekken bij de organisatie. Biedt exclusieve aanbiedingen voor de beste klanten door bijvoorbeeld creditcards met het bedrijfslogo, promotionele cadeau- of loyaliteitskaarten aan te bieden en experimenteer met beloningen voor trouwe klanten.

5. On-site zoekopties en sorteerregels: toon de beste opties eerst

Zet merchandising in om conversie te optimaliseren en zorg ervoor dat de nieuwste producten meteen zichtbaar zijn. Om zoekresultaten te verbeteren kunnen bedrijven zoeken tijdens het typen inzetten. Hier kan ook gesorteerd worden op sale en uitverkoop om overtollige voorraad te verkopen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie