Naar inhoud

E-commerce-gigant Amazon is ’s wereld meest waardevolle merk

E-commerce-reus Amazon blijft maar groeien en is inmiddels ’s werelds meest waardevolle merk. De onderneming dankt haar continue groei in merkwaarde aan slimme overnames, een uitstekende klantservice en het vermogen de concurrentie voor te blijven met haar uitgebreide netwerk aan producten en diensten. Opvallend is ook dat daar waar veel traditionele merken een moeilijke tijd kennen, network brands juist flink groeien.

Dit valt op te maken uit de ‘BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2019’, een publicatie van onderzoeksorganisatie Kantar en communicatiebureau WPP. De ranglijst wordt vastgesteld door de resultaten van interviews met consumenten te combineren met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van merken, gebaseerd op marktgegevens van financiële dienstverlener Bloomberg. Voor het onderliggende onderzoek zijn bijna 4 miljoen consumenten wereldwijd ondervraagd over 166.000 verschillende merken in meer dan 50 markten.

Sinds de introductie van ‘BrandZ Top 100’ in 2006 heeft elk jaar een technologiebedrijf de ranglijst aangevoerd. Nu laat Amazon met een merkwaarde van 315,5 miljard dollar zowel Apple – op 2 met 309,5 miljard dollar – als Google – nummer 3 met 309,0 miljard dollar – achter zich. Deze bedrijven zijn maar lichtjes in merkwaarde gestegen, met respectievelijk 3 en 2 procent. Microsoft, dat in 2006 nog de allereerste editie van de ranglijst aanvoerde, neemt dit jaar de vierde plek in.

Alibaba ’s werelds sterkste merk

De namen in de top 10 van de rangschikking zijn hetzelfde gebleven. Maar wel zijn wat opmerkelijke verschuivingen zichtbaar, ook buiten de top 3. Zo behoudt Facebook haar zesde positie, maar schiet Alibaba twee plekken omhoog van 9 naar 7. Alibaba is met een groei van 16 procent en een totale merkwaarde van 131,2 miljard dollar het meest waardevolle Chinese merk van dit moment.

Tencent zakt juist drie plekken en komt daarmee terecht op plek 8 met een waardedaling van 27 procent, hetgeen neerkomt op 130,9 miljard dollar op jaarbasis. De ranglijst laat zien dat merken die voortdurend weten in te spelen op de veranderende behoeften en verwachtingen van consumenten het goed doen.

Instagram is de snelste stijger

Met al meer dan 1 miljard gebruikers is Instagram – nummer 44 met 28,2 miljard dollar – de snelste stijger in de rangschikking. Het merk stijgt 47 plekken op de ranglijst met een ongekende groei in merkwaarde van 95 procent. Het aantal gebruikers groeit nog steeds en het platform heeft geen problemen gehad met privacy-issues, zoals sommige andere social media. Lululemon, het op yoga geïnspireerd kledingbedrijf, is de op één na snelste stijger, met een groei van 77 procent op jaarbasis en een actuele merkwaarde van 6,92 miljard dollar.

Andere topstijgers zoals Netflix – 65 procent groei, nummer 34 en 34,3 miljard, Amazon – 52 procent groei, nummer 1 en 315,5 miljard dollar merkwaarde – en Uber – 51 procent groei, nummer 53 en 24,2 miljard dollar merkwaarde – illustreren hoe technologisch gedreven onze wereld is en laten zien dat mensen meer waarde hechten aan merkervaringen. Het enig Nederlandse merk in de top 100 is Shell, dat dit jaar positie 65 inneemt en daarmee twee plekken daalt ten opzichte van 2018.

Ondanks de onzekerheid als gevolg van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten van Amerika en China is het afgelopen jaar voor bijna 328 miljard dollar aan waarde toegevoegd aan de rangschikking, die daarmee een totale merkwaarde bereikte van 4,7 biljoen dollar – hetgeen zo’n beetje neerkomt op het bruto binnenlands product van heel Spanje, Zuid-Korea en Rusland samen.

Technologie domineert de wereld

“De fenomenale groei van Amazon in merkwaarde met bijna 108 miljard dollar in het afgelopen jaar laat zien dat merken tegenwoordig minder vastzitten aan specifieke categorieën en regio's”, stelt Hugo Schurink, chief commercial officer brand bij Kantar Nederland. “Grenzen vervagen nu technologie het merken als Amazon, Google en Alibaba mogelijk maakt tal van verschillende diensten aan te bieden tijdens de hele customer journey. Deze merken zetten hun consumentenervaring en expertise nu ook in om voet aan de grond te krijgen in de zakelijke dienstverlening en creëren zo nieuwe kansen voor merkgroei. Disruptieve netwerkmodellen doen het goed in een regio als Azië, waar technologie een grote rol speelt in het leven van mensen en merken in elk aspect van het dagelijks leven een rol spelen.”

Belangrijkste trends in merkwaarden

De belangrijkste trends uit het onderzoek van dit jaar zijn:

  • Luxury is de snelst groeiende categorie – Luxury groeit met 29 procent, gevolgd door retail met 25 procent.
  • Technologie, finance en retail domineren – Samen zijn deze drie categorieën goed voor meer dan twee derde van de totale waarde van de top 100.
  • Negen nieuwkomers verwelkomd in de top 100 – Voornamelijk Chinese en Amerikaanse technologiemerken, zoals Dell Technologies, Xbox, Haier, Meituan en Xiaomi zijn de top 100 binnengekomen.
  • Aziatische merken rukken op in de ranglijst – In totaal zijn 23 merken, waaronder 15 Chinese en 3 Indiase merken, uit Azië afkomstig.
  • Een nieuwe generatie merken komt op de markt – Generatie Z-merken, na 1996 op de markt gebracht, liggen mijlen voor in groeipercentage, omdat deze tot vier keer meer waarde toevoegen aan de ranglijst per bestaansjaar dan millennial-merken die tussen 1977 en 1995 zijn ontstaan. Er staan 23 generatie Z-merken in de top 100 met een gemiddelde leeftijd van 16 jaar. Ter vergelijking, in de top 100 zijn 18 millennial-merken met een gemiddelde leeftijd van 33 jaar terug te vinden.
  • Duurzaamheid is belangrijk – Merken ontwikkelen steeds meer initiatieven waarmee hun sociale gezicht tonen en de consument laten zien dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.
  • De spanningen tussen China en de Verenigde Staten van Amerika beïnvloeden de groei van de ranglijst – De totale merkwaarde van de top 100 ranglijst is met slechts 7 procent gestegen in het afgelopen jaar. De spanningen tussen China en de VS hebben het consumentenvertrouwen getroffen en hebben vooral invloed gehad op de autobranche, de logistieke branche en het bankwezen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden via de website van Kantar.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie