Naar inhoud

E-commerce in B2B heeft een eigen keurmerk

De grenzen vervagen tussen verkopen aan consumenten in business-to-consumer-markten en verkopen aan andere bedrijven in business-to-business-markten. Steeds meer van origine consumentgerichte bedrijven verbreden zich naar de zakelijke markt. Tegelijkertijd maakt de B2B-branche stappen richting de B2C-branche. Denk hierbij aan groothandels en leveranciers die kortingsacties en loyaliteitsprogramma’s voeren. Tijd derhalve voor een degelijk keurmerk.

Grenzen B2B en B2C vervagen

Deze week heeft Thuiswinkel.org haar nieuwe keurmerk Thuiswinkel Zakelijk gepresenteerd. Dit keurmerk geeft e-commercebedrijven in B2B de mogelijkheid zich te laten certificeren door de brancheorganisatie. De certificering richt zich op wet- en regelgeving in de zakelijke markt en biedt acht zekerheden voor zakelijke kopers. Met het nieuwe keurmerk laten webwinkels zien dat ze veilig en betrouwbaar zijn in de zakelijke online markt. Bovendien laat het keurmerk online shoppende inkopers zien waar ze veilig kunnen kopen.

Vertrouwen zakelijke klanten

“Ook in de zakelijke branche is een duidelijke vraag naar betrouwbare en veilige webshops”, stelt Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging. “Bij B2B gaat het vaak om grote bedragen, dus zekerheid, betrouwbaarheid en veiligheid zijn daarbij geboden. We zien dat veel zakelijke klanten de customer experience verwachten die ze ook bij B2C-aankopen ervaren. De B2B-branche heeft een sterke professionalisering doorgemaakt en is bezig aan een opmars. Maar de echte richtlijnen ontbraken nog. Een zakelijk keurmerk moest er dus komen.”

Behoefte aan herkenbaar certificaat

Indi.nl is als eerste webshop aangesloten als het zakelijk lid. Marco Vrouwenvelder, marketingmanager bij de online verkoper van technische onderdelen: “Door vragen van bestaande en nieuwe klanten over voorwaarden en veiligheid, wilden we graag een certificaat dat herkenbaar en betrouwbaar is bij al onze klanten. Dit keurmerk biedt zekerheid en zorgt ervoor dat onze voorwaarden voor iedereen duidelijk zijn. Kortom, wij zijn erg blij dat we als eerste gecertificeerd zijn.”

Acht zekerheden in B2B

Thuiswinkel Zakelijk is als variant op het Thuiswinkel Waarborg duidelijk herkenbaar. Door erop te klikken, komen klanten op een certificaat met hierop de acht zekerheden. De zekerheden geven een heldere uitleg van de rechten en plichten van de B2B-verkoper:

  1. Het bedrijf bestaat echt, de contact- en vestigingsgegevens zijn gecontroleerd.
  2. Zakendoen onder Nederlands recht.
  3. Helder aanbod, je weet precies wat je koopt.
  4. Overzichtelijk orderproces.
  5. Prijzen zijn duidelijk.
  6. Veilige betaalomgeving.
  7. Zorgvuldige omgang met jouw persoonsgegevens.
  8. Gedegen klachtenbemiddeling en geschillen bij Nederlandse rechter.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie