E-commerce is in vijf jaar tijd genereus omarmd in Nederland

Niet alleen het menselijke leven is door de digitalisering de afgelopen jaren enorm veranderd, want dat geldt zeker ook voor het e-commerce-domein. Zo kocht vijf jaar geleden bijna de helft van de Nederlanders (42%) nog geen kleding, schoenen of sieraden online. Dat is anno 2019 duidelijk anders. Toch kopen consumenten nog lang niet alles via een webshop. De verkoop van auto’s geschiedt bijvoorbeeld vooralsnog niet of nauwelijks via digitale kanalen.

Dat blijkt uit een onderzoek naar de veranderingen in het shopgedrag onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten. De studie is in het kader van de viering het dertigjarige bestaan van het internet dit jaar uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van keurmerk Trusted Shops. Met de peiling is onderzocht welke sectoren in de afgelopen vijf jaar de grootste groei hebben doorgemaakt als het gaat om online shoppen.
Veranderingen shopgedrag
Het shopgedrag van consumenten heeft grote veranderingen doorgemaakt in de afgelopen jaren. Zo kochten zij vijf jaar verscheidene producten en diensten niet online, die nu wel via het internet in het digitale winkelmandje belanden. Dit is de top 5:
- kleding, schoenen en sieraden (42%);
- huishoudelijke apparatuur, zoals een stofzuiger en föhn (30%);
- telecom, zoals een laptop, televisie en iPad (25%);
- reizen en vliegtickets (20%);
- producten voor uiterlijke verzorging, zoals make-up, dagcrème en parfum (18%).
Hardnekkige gewoontes
Producten die minder populair zijn als het online shoppen betreft, zijn motorvoertuigen zoals een auto. 60 procent van de Nederlanders geeft in het onderzoek namelijk aan ervan overtuigd te zijn nooit een motorvoertuig online aan te schaffen. Nog geen 3 procent van de ondervraagden heeft wel ooit een motorvoertuig gekocht via het internet. Dit zijn vooral mannen (72%). Dat het nog niet zo makkelijk is om auto’s online te kopen en verkopen, heeft Tesla ook aan den lijve ondervonden. Het technologieonderneming kondigde in april van dit jaar namelijk aan te stoppen met de online verkoop van haar Model 3.