Naar inhoud

E-commerce is in vijf jaar tijd genereus omarmd in Nederland

Niet alleen het menselijke leven is door de digitalisering de afgelopen jaren enorm veranderd, want dat geldt zeker ook voor het e-commerce-domein. Zo kocht vijf jaar geleden bijna de helft van de Nederlanders (42%) nog geen kleding, schoenen of sieraden online. Dat is anno 2019 duidelijk anders. Toch kopen consumenten nog lang niet alles via een webshop. De verkoop van auto’s geschiedt bijvoorbeeld vooralsnog niet of nauwelijks via digitale kanalen.

Dat blijkt uit een onderzoek naar de veranderingen in het shopgedrag onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten. De studie is in het kader van de viering het dertigjarige bestaan van het internet dit jaar uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van keurmerk Trusted Shops. Met de peiling is onderzocht welke sectoren in de afgelopen vijf jaar de grootste groei hebben doorgemaakt als het gaat om online shoppen.

Veranderingen shopgedrag

Het shopgedrag van consumenten heeft grote veranderingen doorgemaakt in de afgelopen jaren. Zo kochten zij vijf jaar verscheidene producten en diensten niet online, die nu wel via het internet in het digitale winkelmandje belanden. Dit is de top 5:

  1. kleding, schoenen en sieraden (42%);
  2. huishoudelijke apparatuur, zoals een stofzuiger en föhn (30%);
  3. telecom, zoals een laptop, televisie en iPad (25%);
  4. reizen en vliegtickets (20%);
  5. producten voor uiterlijke verzorging, zoals make-up, dagcrème en parfum (18%).

Hardnekkige gewoontes

Producten die minder populair zijn als het online shoppen betreft, zijn motorvoertuigen zoals een auto. 60 procent van de Nederlanders geeft in het onderzoek namelijk aan ervan overtuigd te zijn nooit een motorvoertuig online aan te schaffen. Nog geen 3 procent van de ondervraagden heeft wel ooit een motorvoertuig gekocht via het internet. Dit zijn vooral mannen (72%). Dat het nog niet zo makkelijk is om auto’s online te kopen en verkopen, heeft Tesla ook aan den lijve ondervonden. Het technologieonderneming kondigde in april van dit jaar namelijk aan te stoppen met de online verkoop van haar Model 3.

Drempels verlagen

“Vooral de resultaten over de motorvoertuigen zijn interessant”, aldus Tim Heinen, country manager Benelux bij Trusted Shops. “Vijf jaar geleden konden sommige mensen zich nog niet voorstellen dat ze ooit online een reis zouden boeken of schoenen zouden bestellen. Dat is nu helemaal anders. Ik denk dat we hetzelfde krijgen met het online kopen van motorvoertuigen, zoals auto’s. Tesla gaat naar verwachting in de toekomst ook weer over tot de online verkoop van voertuigen. Maar dat moet het bedrijf de verkoopstrategie – online én offline – wel herzien. Want voor aanbieders van duurdere producten is het zeker goed om na te denken over de verschuiving van offline naar online. Ondanks dat mensen het product graag in het echt willen zien, voelen of uitproberen, kun je ook oplossingen verzinnen om de drempel te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan foto’s en filmpjes met een hoge resolutie, augmented reality, reviews en het aanbieden van kopersbescherming."
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie