Naar inhoud

E-commerce is nu gemeengoed geworden in business-to-business

Voor Nederlandse consumenten is het inmiddels de gewoonste zaak van de wereld om producten en diensten te bestellen bij bedrijven als Amazon, bol.com en Coolblue. In de zakelijke markt was dat de afgelopen jaren nog niet gangbaar, maar tegenwoordig zit e-commerce in business-to-business (B2B) duidelijk in de lift. Het percentage van de werkzame beroepsbevolking in Nederland dat in de afgelopen 12 maanden zakelijk een online bestelling heeft geplaatst of geaccordeerd, is ten opzichte van een jaar eerder met 9 procentpunten gestegen naar 48 procent.


Groei e-commerce in business-to-business

Kantoorartikelen en computers blijven hierbij populaire categorieën, maar ook grotere en specialistische producten worden steeds vaker online gekocht. Dit blijkt uit de ‘B2B E-commerce Markt Monitor 2020’, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke bestellers dat marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, logistiek dienstverlener PostNL, digital commerce agency De Nieuwe Zaak en betaalorganisatie Currence heeft uitgevoerd onder 3.899 medewerkers van Nederlandse organisaties.

“Net als in de consumentenmarkt is nu ook in de zakelijke markt te zien dat het aantal zakelijke aankopen via het online domein sterk is gestegen”, duidt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Hoewel de impact van de COVID-19-pandemie niet expliciet is onderzocht, is het wel aannemelijk dat deze hier invloed op heeft gehad – ook omdat het onderzoek laat zien dat in veel productcategorieën het aandeel online binnen de bestellingen is toegenomen.”

Rol van digitaal groeit binnen B2B-sector

Binnen de meeste B2B-branches is zichtbaar dat het aandeel online toeneemt. De grootste groei is te zien in de bouwnijverheid, waar 60 procent van de inkopers in de afgelopen 12 maanden minimaal één bestelling online heeft gedaan, tegenover 44 procent een jaar eerder. Hiermee is de bouwnijverheid de zakelijke dienstverlening voorbij als de branche met het hoogste percentage onlinekopers. Andere sectoren met een forse groei zijn de horeca en de handel.

Net als een jaar eerder bestellen zakelijke inkopers vandaag de dag met name kantoorartikelen en computers online. Opvallend is dat ook dit jaar de grote en meer specialistische goederen vaak online worden besteld. Denk hierbij aan grondstoffen en halffabricaten, die door bijna de helft van alle inkopers online worden besteld. Maar denk ook aan machines en installaties, die door bijna een derde uitsluitend online zijn besteld, waar dit een jaar eerder jaar nog een kwart was. De rol van digitaal in de keten neemt duidelijk toe.

B2B-koopervaring beter dan verondersteld

Het vooringenomen beeld is dat in B2B-markten de customer experience veelal achterloopt ten opzichte van de B2C-markten. Toch is bij ruim 70 procent van de zakelijke bestellers de koopervaring hetzelfde als bij consumenten en bijna een kwart heeft zakelijk zelfs een betere ervaring. Gemak speelt steeds vaker een grote rol in het online bestellen, zowel door een persoonlijk aanbod, door de manier van betalen als door de manier waarop een bestelling wordt geleverd.

Factuur en iDEAL populairste betaalmethoden

Als het gaat om de betaalmethode voor zakelijke bestellingen online, geeft 38 procent van de respondenten de voorkeur aan het betalen op factuurbasis en 36 procent aan betalen met iDEAL. Daarna volgen op grote afstand betalen met een creditcard (9%), AfterPay (5%) en PayPal (4%). Er zit overigens wel een verschil in de voorkeur van zakelijke bestellers en de methode die het vaakst wordt gebruikt. 40 procent van de zakelijke inkopers geeft namelijk aan dat de meest gebruikte methode niet hun voorkeur heeft.

Zo betaalt 26 procent daadwerkelijk op factuurbasis en 50 procent met iDEAL. De belangrijkste reden voor deze verschillen zijn te vinden in het aanbod van de verkopende partijen en het beleid dat binnen de organisatie van de inkopers wordt gehanteerd. Ondanks deze verschillen tussen de voorkeur en de daadwerkelijk gebruikte methoden zijn de zakelijke inkopers over het algemeen content met het aanbod van de betaalmogelijkheden voor e-commercetransacties. 67 procent is namelijk tevreden tot zeer tevreden.

Vergelijking webwinkels op logistieke aspecten

Logistiek speelt een bepalende rol in de groei van B2B-e-commerce. 61 procent van de zakelijke bestellers vergelijkt aanbieders in het online domein op logistieke aspecten als de leversnelheid, de locatie waar geleverd kan worden en de verzendkosten. De belangrijkste bezorgaspecten zijn lage bezorgkosten en het kunnen volgen van bestelde producten. Bijna een derde van de zakelijke bestellers geeft aan dit belangrijk te vinden bij online bestelde producten.

Ook retouropties zijn belangrijk in zakelijke markten. 77 procent laat de keuze van een webshop namelijk afhangen van de retourvoorwaarden. Daarnaast breekt 20 procent een bestelling af als er geen mogelijkheid is om goederen retour te sturen. Dat is opvallend, aangezien in de B2B-sector – anders dan in de B2C-sector – geen retourrecht bestaat.

Hoewel duurzaamheid niet voor iedereen tot de vijf belangrijkste aspecten van de bezorging behoort, vindt ruim een derde (37%) van alle zakelijke inkopers duurzame levering van online bestelde producten in meer of mindere mate van belang. Voor 34 procent mag dit ten koste gaan van de levertijd en 18 procent is bereid daarvoor iets meer te betalen. Light users zijn vaker bereid (38%) langer op een levering te wachten als deze duurzaam bezorgd wordt dan heavy users (20%).

Foto: Pexels

Tip: Wil je een geïntegreerde aanpak van marketing en sales voor een succesvolle marktbewerking in B2B? Dan is de opleiding B2B Marketing & Sales wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de actuele trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing en sales in business-to-business (B2B).
  • Je ontwikkelt in 12 dagdelen een integrale aanpak van marketing, sales en service voor jouw organisatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie