Naar inhoud

E-commerce komt met zwarte lijst van wanbetalers

In het digitale tijdperk vormen reviews een belangrijke rol in de oriëntatiefase voor de aanschaf van een product of een dienst. Maar niet alleen kunnen klanten aan de hand van beoordelingen van andere klanten een inschatting maken van potentiële aanbieders, dat kunnen die aanbieders ook van potentiële klanten. Denk aan Uber, dat zowel reviews vastlegt van chauffeurs als van passagiers. Een onderling samenwerkingsverband tussen webshops brengt nu ook de wanbetalers in kaart.

Samenwerkingsverband webshops

Consumentendataleverancier Consumatrix lanceert onder de naam GarantPay een check waarbij webshops klanten kunnen screenen op wanbetaling en tevens wanbetalers kunnen registreren. Het register is geregistreerd met een meldingsnummer bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Webshops kunnen gegevens van wanbetalers delen en wanbetalers screenen. Bij andere branches gebeurt dit al geruime tijd. Zorgverzekeraars, banken en telecombedrijven beschikken bijvoorbeeld al langer over dergelijke samenwerkingsverbanden waarbij men informatie uitwisselt over fraudeurs en wanbetalers.

Financiële en maatschappelijke belangen

Het te starten samenwerkingsverband tussen webshops heeft uiteraard een financieel maar zeker ook een maatschappelijk belang. Het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van goederen of diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen, is soms ook zelfbescherming. Bijvoorbeeld mensen die onder curatele staan kunnen zelf geen bestelling doen, maar wel wanneer dit door de bewindvoerder gebeurt. GarantPay wil een registratiesysteem starten van personen en bedrijven die bij minimaal 3 aangesloten webshops een openstaande vordering hebben.

Fraude hoort bij de webshop-business

Het verschil tussen wanbetaling en fraude is niet altijd even duidelijk. Maar een ding staat voor de opstellers van het samenwerkingsverband vast: “Fraude hoort bij de webshop-business.” Maar zij vinden het absurd dat veel webshops frauderende klanten moeten accepteren omdat er geen of nauwelijks mogelijkheden zijn om een screening te doen op online fraude. “Voor een branche die dit jaar de grens van 18 miljard euro omzet nadert, is het verontrustend dat het antwoord hierop uitblijft.”

Uiteenlopende vormen van fraude

Schattingen over de totale omvang van de schade door fraudes lopen uiteen van honderd miljoen tot enkele honderden miljoenen euro per jaar. Een jaar geleden werd Zalando voor 18,5 miljoen euro slachtoffer van online fraude. Soorten fraudes variëren van misbruik met waardebonnen, naar niet betalen bij een achteraf-betaalmogelijkheid tot producten die geretourneerd worden en waarmee gesjoemeld is.

Bestaande mogelijkheden geen echte oplossing

Volgens Luke Liplijn, directeur van Consumatrix, is er niet echt een oplossing op dit moment. “De politie heeft een poosje geleden de website Mijn Politie gelanceerd zodat kopers online handmatig gecheckt kunnen worden, maar dit blijkt onvoldoende effectief. Handmatig een check doen wanneer je duizenden orders per dag moet verwerken, is geen optie en op de site is maar een klein percentage van de fraudeurs te vinden. De grootste groep online fraudeurs detecteer je hier niet mee en heeft een geringe pakkans. Dit werkt georganiseerde misdaad in de hand.

Waarborg privacy door objectieve registratie

Consumatrix heeft inmiddels een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het protocol, waarin deze gegevensverwerking is uitgeschreven, streeft naar objectieve registratie en houdt onder andere rekening met de wettelijk vastgestelde bewaartermijnen van persoonsgegevens. Er moet ook een geschillencommissie komen die bij eventuele vragen van betrokkenen hoor en wederhoor kan verrichten. Daarnaast kunnen consumenten gegevens over eigen registraties opvragen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie