Naar inhoud

E-commerce nog ondergeschoven kind in B2B-markten

Het gebruik van digitale verkoopkanalen is in business-to-consumer-markten inmiddels eerder regel dan uitzondering. In business-to-business-markten zien we echter een geheel ander beeld. Bijna de helft van de groothandels en industriële bedrijven in Nederland verkoopt zijn producten niet online. Een kwart van de ondernemingen stelt zelfs niet van plan te zijn op korte termijn een online salesportal te implementeren.

E-commerce in B2B

Dat blijkt uit de 'Sana B2B e-commerce monitor 2015', een publicatie van de gelijknamige IT-dienstverlener. Het rapport is gebaseerd op een internationaal onderzoek onder ruim 520 beslissers in e-commerce. De studie leert dat Nederlandse bedrijven het evenwel relatief goed doen in vergelijking met hun buitenlandse collega’s.

Koudwatervrees bij veel bedrijven

Wat e-commerce betreft, zijn de belangrijkste struikelblokken voor bedrijven in ons land IT-beveiliging, de integratie met hun ERP-systeem en de beschikbaarheid van realtime orderinformatie. “Er is veel koudwatervrees bij B2B-bedrijven”, zegt Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce. “Ook denken veel bedrijven dat hun business niet geschikt is voor e-commerce, terwijl dat in veel gevallen wel degelijk het geval is.”

Industriesector loopt achter

Met name in de industriesector lopen bedrijven achter op het gebied van e-commerce. Hier verkoopt bijna twee derde zijn producten niet online. Bij de B2B-modebedrijven en in de sector containers en verpakkingen is een webshop weer meer gemeengoed. Van de industriële bedrijven die geen webshop hebben, geeft 40 procent wel aan uiterlijk in 2017 daarin te investeren.

Verkeerd beeld e-commerce

Schipperus: “In de industriesector hebben bedrijven vaak een verkeerd beeld van e-commerce. Ze zeggen bijvoorbeeld dat klanten niet online willen kopen, maar persoonlijk advies willen. Maar als je het de klanten zelf vraagt, zeggen die dat ze zo efficiënt mogelijk willen bestellen en dat graag online willen doen.”

Verbetering klantenservice

Bedrijven die wel voor een webshop kiezen, willen dat deze in de eerste plaats gebruiksvriendelijk is en de klantenservice verbetert. Pas daarna komt de eis dat een e-commcerce-oplossing meer omzet moet genereren. “Bedrijven zien in dat een webshop er in de eerste plaats is voor hun klanten”, zegt Schipperus. “Maar natuurlijk moet de investering wel worden terugverdiend.”

Vooroplopende landen

In deze 5 landen hebben de meeste B2B-bedrijven een webshop. Tussen haakjes het percentage B2B-bedrijven met een webwinkel: 1. Verenigde Staten (64%); 2. Nederland (52%); 3. Verenigd Koninkrijk (50%); 4. Duitsland (47%); 5. België (47%).

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Sana.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie