Naar inhoud

E-commerce-sector streeft naar duurzamere pakketbezorging

In een samenleving waar online aankopen van uitzondering gegroeid zijn naar regel, stellen we ook vast dat ‘the last mile’ de zwakke schakel in de keten is. Niet alleen in de optimalisatie van de operatie, maar vooral ook als belasting voor het milieu. Webwinkels en vervoerders slaan daarom de handen ineen om de pakketbezorging duurzamer te maken. De e-commerce-sector streeft naar een reductie van 50 procent CO2-uitstoot in 2025 in de logistieke operatie ten opzichte van de huidige uitstoot. Een rekenmodel dat de CO2-uitstoot voor de pakketbezorging inzichtelijk maakt, gaat daarbij helpen.

Het model is door de betrokken organisaties Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek ontwikkeld in samenwerking met webwinkels en vervoerders en voldoet aan Europese normen. Ook wordt de consument met de campagne ‘Bewust Bezorgd’ van Thuiswinkel.org bewustgemaakt van de duurzame bezorgmogelijkheden waarvoor gekozen kan worden bij een bestelling. Dit initiatief is een aanvulling op eerdere ontwikkelingen ter bevordering van duurzame e-commerce, zoals duurzame verpakkingsmaterialen, verpakkingen op maat en duurzame distributiecentra, waarmee de e-commerce-sector voorop wil lopen in duurzame retail.

Groene sector nog duurzamer

Grote online winkels als bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders als PostNL, DHL en Dynalogic zijn betrokken bij de ontwikkeling van het model en staan achter de ambitie om logistieke processen te blijven verduurzamen. Het rekenmodel berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Zo kunnen ze direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen. Dit rekenmodel is gebaseerd op de ‘Lean & Green Analytics’-methode en voldoet aan Europese normen. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Wij zijn al een groene sector en hiermee verduurzamen we nog verder. Je kunt je wel voorstellen dat het duurzamer is om één busje 100 pakketten te laten afleveren, dan dat iedere consument apart de weg op gaat. Wij zijn er trots op dat e-commerce steeds meer oplossing kan bieden voor duurzame retail.”

Bestaand beeld is onjuist

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt dat consumenten denken dat meer dan de helft van alle bestelbusjes in de stad rijdt voor de e-commerce-bedrijven. In werkelijkheid is dit slechts 3 procent van de busjes. Nico Anten, managing director van de netwerkorganisatie voor slimme en duurzame mobiliteit Connekt: “Het beeld dat bestelauto’s voor de online winkels een groot aandeel vormen van de totale uitstoot, klopt niet. Toch valt er winst te behalen en wij moedigen de sector aan om de eerste te zijn die kan opereren volgens de klimaatdoelstellingen van Parijs. Dit gezamenlijke rekenmodel is daarvoor een essentiële eerste stap.”

Keuzes van de consument

Tegelijkertijd gaat de campagne ‘Bewust Bezorgd’ van start om consumenten voorlichting te geven over hoe ze duurzamer kunnen bestellen. Keuzes van de consument over bijvoorbeeld de levertijd van een bestelling, zijn van invloed op de CO2-impact van de bezorging. Zo kunnen consumenten ook zelf een bijdrage leveren aan duurzaam online winkelen.

Politiek steun voor het initiatief

“Dit is een mooi eigen initiatief van de Topsector Logistiek en de bedrijven die hierin samenwerken”, vindt staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. “Het biedt de consument handvatten om bij een bestelling ook een milieubewuste keuze te maken. Dit initiatief is een mooi voorbeeld van de milieuwinst die er met stadslogistiek te behalen is, want meten is weten. Goed dat de sector hier een ambitie aan heeft gekoppeld.”

Het rekenmodel is gepresenteerd tijdens de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org op de ‘Webwinkel Vakdagen 2018’ in de Jaarbeurs Utrecht op 24 januari 2018. De eerste webwinkels implementeren de rekentool in 2018.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie