Naar inhoud

E-commerce wordt onbegrensd door mobiele technologieën

E-commerce gaat mobiel. Innovatieve technologie biedt consumenten over de hele wereld ongekende toegang tot producten. Consumenten worden bij de keuze van een product niet meer beperkt door het aanbod van een lokale winkel of het aanbod in het land waar ze wonen. Bijna zestig procent (57%) van de wereldbevolking heeft in het voorbije half jaar een online aankoop gedaan bij een bedrijf in het buitenland.

Connected commerce

Verdere groei van 'connected commerce' is onvermijdelijk door de acceptatie van nieuwe technologie en verbeteringen van de infrastructuur, waardoor steeds meer consumenten online zijn en ook de vertrouwdheid met en het gemak van digitale platformen toeneemt. Dat leert de 'Nielsen Global Connected Commerce'-enquête, die is uitgevoerd onder 13.000 respondenten in 26 landen. Doel van de studie van het onderzoeksinstituut is te onderzoeken hoe en waarom consumenten e-commerce gebruiken.

Infrastructuur uitdaging

In veel regio’s kent de infrastructuur nog belangrijke uitdagingen, zoals weinig internetverbindingen, hoge verbindingskosten en onbetrouwbare verbindingen. Innovatieve winkeliers proberen dit op te lossen door het aanbieden van apps en mobiele sites die snel laden. Meer dan dertig procent (32%) van de respondenten zegt dat hun verbinding niet stabiel genoeg is om met vertrouwen online aankopen te doen. In deze markten spelen mobiele apparaten een cruciale rol bij de groei van e-commerce omdat ze veel nieuwe en achtergestelde klanten online brengen. Hun belang zal nog verder toenemen.

Mobiel primair

India is een van de landen die toonaangevend zijn voor de mobiele trend. Een aantal online bedrijven in India is overgestapt van mobiel als primair kanaal naar alleen mobiel. Deze verschuiving naar mobiel shoppen vindt natuurlijk niet alleen plaats in de opkomende markten. IBM meldt dat mobiele apparaten afgelopen 'Black Friday', het traditionele begin van de kerstinkopen in de VS en de drukste dag van het jaar, goed waren voor ongeveer 57 procent van alle online winkelverkeer. Dit is een toename met 15 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2014.

Integratie dienstverlening

Nu steeds meer consumenten hun aankopen doen via mobiele apparaten wordt een samenhangende mobiele strategie als innovatieve basis steeds belangrijker voor winkeliers”, zegt Patrick Dodd, directeur retail bij Nielsen. “De meest succesvolle strategieën zijn gericht op optimalisatie en differentiatie van de mobiele ervaring en verdere integratie van de dienstverlening in de winkel en de mobiele dienstverlening, rekening houdend met specifieke eigenschappen van de verschillende markten.”

Verandering betaalwijze

Met de snelle veranderingen in de technologie en in het detailhandelslandschap is ook de wijze van betalen aan verandering onderhevig. Meer dan de helft van de respondenten die in het afgelopen half jaar online aankopen hebben gedaan, betaalde met een traditionele creditcard (53%), maar ongeveer vier op de tien gebruikte een digitaal betaalsysteem, zoals PayPal (43%), een betaalkaart (39%) of automatisch incasso via hun bankrekening (38%).

Digitaal betaalsysteem

In China is het gebruik van digitale betaalsystemen zeer populair. 86 procent van de Chinese respondenten zegt dat ze het afgelopen half jaar voor hun online aankopen hebben betaald met een digitaal betaalsysteem. Dit is ook de optie die het meest wordt genoemd door de deelnemers aan de enquête uit West-Europa (56%), met name in Duitsland (68%).

Contante betaling

In India zijn automatisch incasso en betaalkaarten gangbare betaalmethoden (respectievelijk 61% en 71%) voor online shoppers, maar contante betaling blijft met 83 procent van de Indiase respondenten de meest gebruikte optie. Deze populariteit van contante betaling is het gevolg van een aantal factoren. India kent een vrij grote groep consumenten zonder bankrekening, het gebruik van creditcards is relatief laag, en veel mensen betalen liever niet met plastic vanwege zorgen over de veiligheid ervan. Bovendien staat e-commerce in het land nog steeds aan het begin van de ontwikkeling en het risico van een miskoop is aanzienlijk lager als je het product eerst kunt aanraken en uitproberen.

Veiligheid voorop

India laat zien dat de groei van online shoppen niet afhankelijk is van de acceptatie en ontwikkeling van creditcards”, aldus Dodd. “Voor shoppers staat veiligheid voorop en winkeliers moeten met banken samenwerken om ervoor te zorgen dat hun online transacties veilig en betrouwbaar zijn.” Contante betaling is ook populair in veel andere opkomende markten, zoals Nigeria (76%), Filipijnen (73%), Rusland (70%), de Verenigde Arabische Emiraten (68%), Saoedi-Arabië (59%), Colombia (57%) en Thailand (56%).

Onbegrensd shoppen

Waarom zou je alleen in je eigen land shoppen als je de wereld binnen handbereik hebt? Consumenten kopen steeds vaker bij online winkels buiten hun eigen regio. Bijna driekwart van de Indiase respondenten die in het afgelopen half jaar online aankopen hebben gedaan, zegt dat ze artikelen hebben gekocht bij een winkel in het buitenland (74%), Deze trend zien we niet alleen in opkomende markten. Ongeveer twee derde van de respondenten uit West-Europese landen zegt dat ze aankopen hebben gedaan bij een winkel in het buitenland, waaronder 79 procent in Italië – het hoogste percentage in het onderzoek – en 73 procent in Duitsland.

Internationale e-commerce

De detailhandel is een van de laatste bastions tegen de globalisering, maar de technologie biedt consumenten toegang tot een ongekende keuze uit producten”, stelt Dodd. “Het aanbod is door internationale e-commerce veel breder geworden. Veel opkomende markten kennen een groeiende middenklasse die de keuze wil hebben uit een breder assortiment dan in de winkels in hun eigen land beschikbaar is. Deze consumenten kiezen voor aanbieders in het buitenland en ze hebben een voorkeur voor authentieke buitenlandse merken, waarvoor ze vaak minder betalen dan in het eigen land. Ondertussen krijgen consumenten in de ontwikkelde landen rechtstreeks toegang tot het productaanbod van buitenlandse bedrijven, vaak met aanzienlijke kortingen in vergelijking met de prijs die ze in hun eigen land zouden betalen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie