Naar inhoud

E-commerce wordt volwassen met nieuwe technologieën en logistieke oplossingen

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, des te meer een reden om een goede start te maken en direct op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen binnen e-commerce. Weet jij al welke trends op het gebied van e-commerce ons dit jaar te wachten staan? Wat gaat ervoor zorgen dat webshops nog beter te werk kunnen gaan en dus nog meer winst kunnen behalen? E-commerce wordt constant geüpdatet met zaken als verbeterde technologieën en nieuwe logistieke oplossingen. Een overzicht van vier nieuwe ontwikkelingen op het gebied van e-commerce die je dit jaar kunt verwachten.

Trend 1: Focus komt op logistiek te liggen

Afgelopen jaar was de grootste klacht bij online shoppers dat het pakket te laat werd bezorgd. Te late leveringen zijn voornamelijk te wijten aan leveranciers die te laat leveren aan de webshop, waardoor de shop pas later een pakket naar de klant kan versturen. Deze late leveringen hebben grote gevolgen voor online winkels. Klanten annuleren hierdoor vaak hun bestelling en gaan elders wat kopen. Ook is de kans vrij groot dat ze vervolgens niet weer iets bij je willen bestellen. Voor webwinkels in het daarom van belang om meer de focus op de logistiek te leggen. Betere afspraken en controle op logistieke processen zorgen er uiteindelijk voor dat andere afdelingen, zoals de klantenservice, het een stuk minder druk hebben.

Trend 2: Levering op dezelfde dag wordt de standaard

Tegenwoordig kunnen bestellingen al vrij snel worden verstuurd. Wil je jezelf als webshop staande houden, dan is ‘vandaag besteld, morgen in huis’ de standaard. Maar dat het kan nog sneller. Waarom ook niet ‘vandaag besteld, vandaag in huis’? Sinds kort is dit ook bij enkele webwinkels zoals bol.com, Coolblue en wehkamp mogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat 30 procent van de consumenten extra zouden willen betalen voor een levering op dezelfde dag. Verwacht wordt dat meer webwinkels deze nieuwe service zullen aanbieden. De verzending en de retournering zijn altijd obstakels geweest voor de shopervaring van consumenten. Levering op dezelfde dag zal de shopervaring een stuk verbeteren.

Trend 3: Mobiele betrokkenheid neemt toe

Mensen gebruiken steeds meer hun smartphone om op het internet te surfen, maar ook steeds meer om online te shoppen. De verwachting is dat de ‘mobile engagement’, ofwel mobiele betrokkenheid, dit jaar flink zal toenemen. Hierdoor ligt er meer de nadruk op de functionaliteit en van mobiele apps. Aanbieders van webshopsoftware spelen hierop in en maken de mobiele versies nog gebruiksvriendelijker. Het selecteren van producten, het schakelen tussen devices en het maken van betalingen zal makkelijker worden gemaakt. Met bijvoorbeeld een koppeling tussen de webwinkel en je bank, kun je met enkele drukken op de knop een betaling voldoen.

Trend 4: Facebook 360 en live video-ads worden groot

In 2017 staat voor bedrijven het plaatsen van video-ads op Facebook centraal. In 2016 zijn bedrijven hier al voorzichtig mee begonnen, maar de verwachting is dat het dit jaar heel groot gaat worden. Met 360 video-ads kun je op een leuke manier je content delen en hierdoor makkelijker interactie met je doelgroep creëren. Je kunt deze video’s gebruiken om bijvoorbeeld je producten te presenteren of om je fysieke winkels van binnen laten zien. Met live video's vertel je een verhaal om je huidige doelgroep of juist een nieuwe doelgroep te bereiken. Het is een goede manier om meer binding met je publiek te krijgen. Ook kun je het uiteraard inzetten voor de introductie van een nieuw product. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van ‘tips and tricks’ of een Q&A-sessie.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer bij bedrijfssoftwarevergelijkingsbedrijf Software Vergelijken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie