Naar inhoud

E-commerce zonder creditcard of bankrekening

Winkelen in een webshop betekent voor Nederlandse consumenten veelal afrekenen met iDeal of een creditcard. In sommige gevallen kunnen zendingen nog onder rembours verstuurd worden, maar dat is veelal een kostbare en kwetsbare aangelegenheid. Een realtime betaalmethode die de mogelijkheid biedt contant te betalen voor online aankopen is met name in niet-westerse landen sterk in opkomst.

Walk-in-payment-partners

Een dergelijke betaalmethode die wereldwijd beschikbaar is, is SafetyPay. Het bedrijf speelt in op de behoefte online aankopen contant te betalen. Deze vraag bestaat met name in landen waar een bankrekening of creditcard geen gemeengoed is. Vorig jaar bedroeg het aantal transacties met contante betaling bij walk-in-payment-partners – vaak lokale banken of winkels – 45 procent van alle bedrijfstransacties. Ook bedroeg de groei in het eerste kwartaal van 2016 86 procent van de groei van het jaar daarvoor.

Ontberen van bankrekening

Het werkt eenvoudig. Klanten die ervoor kiezen om deze nieuwe betaalmethode te gebruiken, betalen contant aan een walk-in payment partner, met een unieke betaalcode die de webwinkel via de betaalmethode aan de klant heeft verstrekt op het moment van aankoop. Volgens gegevens van de Braziliaans Federatie van Banken, heeft 40 procent van de actieve beroepsbevolking in Brazilië geen bankrekening. Volgens de Wereldbank is datzelfde percentage van kracht in de rest van Latijns-Amerika (gegevens voor 2014). De Wereldbank schat dat wereldwijd 200 miljoen mensen geen gebruik maken van officiële financiële diensten.

FinTech-onderneming

Het grensverleggende FinTech-bedrijf combineert financiële en technologische diensten en gebruikt haar ervaring en kennis op die gebieden om online en contante financiële transacties te verrichten in 19 landen ter wereld. Onlangs richtte het bedrijf nieuwe functionaliteiten op voor reeds bestaande producten en voegde het die nieuwe oplossingen toe aan de dienstenportefeuille. Bovendien heeft het bedrijf in de hele regio nieuwe overeenkomsten getekend, onder andere met Peruvian, Decolar, eDestinos, Azul Linhas Aereas.

Alternatieve betalingsmethode

Wij zijn van mening dat het combineren van financiële en technologische diensten door bedrijven de snelste route is naar de financiële integratie van het deel van de bevolking dat geen toegang heeft tot traditionele bankdiensten. Door te investeren in een alternatieve methode waarmee het mogelijk wordt om zonder bank- of creditcard online aankopen te doen en de betaling in realtime te bevestigen bij in Brazilië geautoriseerde walk-in-payment-partners, hebben wij grenzen geslecht voor iedereen die dingen wilde kopen, maar tot dan toe geen manier had om veilig en betrouwbaar te kunnen betalen”, aldus Luiz Antonio Sacco, de directievoorzitter van SafetyPay voor Latijns-Amerika.

Markt met enorm potentiaal

De resultaten beginnen nu al zichtbaar te worden. In 2015 breidde het bedrijf wereldwijd uit met 80 procent. In Brazilië groeide het bedrijf met meer dan 500 procent als gevolg van nieuwe overeenkomsten met grote bedrijven. Dit onderstreept nogmaals het enorme potentiaal van de geëxploiteerde markt.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie