Naar inhoud

E-commerce zonder piekstrategie brengt geen feestmaand voort

Ieder jaar opnieuw is december dé cruciale maand voor retailers. Vanzelfsprekend hangt dit in Nederland samen met de feestelijkheden rondom Sinterklaas, Kerstmis en de jaarwisseling. Met de juiste piekstrategie kunnen bedrijven in de e-commercesector ervoor zorgen dat laatste maand van het jaar een echte feestmaand wordt, zowel voor zichzelf als voor hun klanten. Dit zijn vier tips om het succes van de piekmaand nóg groter te maken. Zo niet nu, dan wel volgend jaar!


1. Omarm nieuwe technologische mogelijkheden

Met de inzet van een cloud-gebaseerd warehouse management system (WMS), dat geschikt is voor e-commerce, kunnen organisaties de snelheid, flexibiliteit én nauwkeurigheid van hun orderafhandeling verhogen. Zo’n systeem is namelijk bij uitstek geschikt voor het snel opschalen van capaciteit. Hierdoor ben je daadwerkelijk in staat om te voldoen aan de piekvraag tijdens de feestdagen. Een garantie voor klanttevredenheid, want de consument verwacht niet anders dan een snelle en vlekkeloze afhandeling van onlinebestellingen, ook in de drukke aanloop naar de feestdagen. Daarnaast kunnen algoritmes of andere technologieën voor artificiële intelligentie klantgedrag beter voorspellen. Dit helpt bij het optimaliseren van het logistieke proces.

2. Versnel het pick-, pack- & ship-proces

Door gebruik van barcodescanners in het magazijn kun je het pick-, pack- & ship-proces eenvoudig versnellen. Hierdoor stijgt de productiviteit en dalen de kosten. Daarnaast zorgen minder fouten voor meer nauwkeurigheid. De integratie van barcodes met onlineverkoopkanalen, financiële back-end-systemen en pakketvervoerders maakt het mogelijk real-time verzendopties van verschillende vervoerders te vergelijken. Hierdoor kun je de verzendkosten nauwkeuriger inschatten en dus beter beheersen.

3. Groeikansen vergroten door zichtbaarheid op verkoopplatformen

In het grote concurrentielandschap is zichtbaarheid een uitdaging. Verkoopplatformen als Amazon of bol.com vergroten zowel de zichtbaarheid als de bereikbaarheid bij consumenten. Dat creëert groeikansen. Zorg ervoor dat je logistieke systemen real-time connectie maken met meerdere verkoopkanalen. Daarmee is het makkelijker nieuwe markten te betreden en merkposities verder te verstevigen. Dankzij een geautomatiseerde verzendoplossing is het geen enkel probleem om verzendetiketten, eventueel met notities, te creëren volgens de standaarden van een specifiek platform. Dit is zowel geschikt voor het versturen van kleine pakketten als het verzenden van grootformaat artikelen. Ook dat draagt bij aan een optimale klantervaring.

4. Gebruik barcodes voor snelle en foutloze verwerking van retourneringen

Het werken met barcodes zorgt voor een vlekkeloos retourproces doordat retourneringen automatisch worden verwerkt. Dit is inmiddels net zo belangrijk als een snelle en foutloze verzending. Retourzendingen doen immers afbreuk aan de winstmarges plus conversiepercentages en brengen zo mogelijk de klantervaring in gevaar als er geen sprake is van een juiste en snelle afhandeling. Dankzij het gebruik van barcodes worden retourneringen niet alleen sneller verwerkt, maar er zijn ook minder middelen nodig voor de afhandeling. Schapvoorraden worden hierdoor ook sneller aangevuld, klaar voor nieuwe verkopen. Door de volledig geautomatiseerde retourafhandeling krijgen klanten bovendien sneller hun geld terug.

Logistieke processen blijven complex in een tijd waarin de consumenten steeds veeleisender worden. Met de inzet van slimme systemen, processen en eigen ervaringen ben je voorbereid op elk denkbaar piekmoment. Zo wordt het een feestelijke maand voor iedereen!

Albert van Roekel is director solutions consultancy bij IT-dienstverlener Descartes.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie