Naar inhoud

E-learning verbeterd door nieuwe software voor emotieherkenning

Bestaande software voor het herkennen van emoties vertoont nogal wat gebreken. En dat is een beperkende factor voor e-learning. De betrouwbaarheid is beperkt, de software heeft problemen met snorren, baarden, brillen en slagschaduwen en het aantal verschillende emoties dat kan worden herkend is klein. Soms kan slechts onderscheid gemaakt worden tussen positief en negatief. Vaak is dure apparatuur vereist voor het detecteren van emoties en de uitkomsten zijn niet altijd direct beschikbaar omdat aanvullende berekeningen nodig zijn. Nieuwe software voor emotieherkenning helpt bij online training.

Nieuwe dimensie e-learning

Een nieuwe dimensie van online leren dient zich aan. Promovendus Kiavash Bahreini ontwikkelde en testte software die de emoties op het gezicht en in de stem van cursisten nauwkeurig herkent en direct gebruikt voor het geven van feedback. De titel van zijn proefschrift luidt 'Real-Time Multimodal Emotion Recognition in E-learning'. Bahreini is op vrijdag 13 november 2015 gepromoveerd aan de Open Universiteit te Heerlen.

Combinatie bestaande methoden

Bahreini is erin geslaagd groot deel van de problemen weg te nemen door een aantal bestaande methoden te combineren en uit te breiden. Zijn software is veel nauwkeuriger en is bovendien realtime beschikbaar. De software herkent een breed spectrum aan basisemoties (geluk, verdriet, verrassing, angst, afschuw, woede en neutraal) op het gezicht en in de stem van een cursist en heeft nauwelijks nog last van verstoringen. Een standaard webcam en microfoon volstaan.

Nauwkeurige herkenning en feedback

De geboren Iraniër testte de software bij een digitale game-gebaseerde training communicatieve vaardigheden waarbij cursisten hun emoties juist onder controle moesten zien te houden. Hij concludeert dat de software die hij heeft ontwikkeld de emoties nauwkeurig herkent en dat de computerfeedback die daarop volgt, leidt tot betere leerresultaten. De ontvangen terugkoppeling wordt door de cursisten bovendien zonder problemen geaccepteerd en gewaardeerd.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie