Naar inhoud

E-mail nog steeds in trek voor persoonlijke communicatie

Anno 2016 gebruiken we vooral sociale media als WhatsApp en Facebook voor persoonlijke communicatie. Toch betekent dit niet dat e-mail deze functie verloren heeft. Nederlanders geven ook nu massaal (96%) aan dat e-mail wordt ingezet voor het communiceren op persoonlijk vlak. Misschien gebruiken we deze digitale communicatievorm minder vaak voor individuele interactie, maar er valt zeker niet te concluderen dat wij nooit meer een persoonlijk mailtje versturen.

E-mail en sociale media

Dit is een van de conclusies van het ‘Nationaal E-mail Onderzoek 2016’. Dit onderzoeksrapport is opgemaakt en gepubliceerd door Blinker, een dienstverlener op het gebied van e-mailmarketing en marketingautomatisering. Het onderzoek presenteert een compleet beeld van de wijze waarop Nederlanders in 2016 omgaan met het online kanaal e-mail, naast alle bekende sociale media zoals WhatsApp, Facebook, Snapchat, sms en zelfs briefpost.

E-mailnieuwsbrieven

De Nederlandse inbox van 2016 laat niet hetzelfde rijtje e-mailnieuwsbrieven zien als in 2015. Maar liefst 85 procent van de Nederlanders geeft aan het afgelopen jaar zich op nieuwe e-mailnieuwsbrieven te hebben ingeschreven. Uiteindelijk schrijven de meeste Nederlanders zich in op 1 tot 5 nieuwe digitale nieuwsbrieven. Dit geldt voor 57 procent van de Nederlanders. Een kleiner deel (16%) schrijft zich in op 6 tot 10 nieuwe e-mailnieuwsbrieven.

Voorkeursapparaat

Gevraagd naar het apparaat voor het lezen van al die e-mails, geeft 37 procent van de Nederlanders de voorkeur aan de smartphone. Ook de laptop is een populair device voor de digitale post met 30 procent. De desktop staat op drie met 22 procent en tablets gebruiken Nederlanders het minst voor het lezen van hun e-mails. Slechts 11 procent geeft aan dit apparaat het vaakst te gebruiken voor het lezen van e-mails.


Online bestedingen

In 2013, de eerste editie van het onderzoek, bedroegen de online bestedingen in Nederland € 10,6 miljard. Het afgelopen jaar stond de teller op € 16,07 miljard (bron: Thuiswinkel.org). Nederlanders kopen steeds vaker goederen en diensten online. Ook uit dit onderzoek komt eenzelfde beeld naar voren. 91 procent van alle Nederlanders schaft weleens iets online aan. Of andersom, slechts 9 procent van de Nederlanders koopt niet online.

Mobiele aankopen

Met 44 procent is de laptop nog steeds het device waarmee wij online aankopen doen. Ondanks dat gemiddeld 80 procent van de Nederlanders een smartphone bezit (bron: GfK Trends in Digitale Media), is dat toch niet het apparaat waarmee wij iets aanschaffen. Slechts 10 procent van de Nederlanders geeft aan dat zij hiervoor het liefst een smartphone gebruiken. Kennelijk vinden Nederlanders het nog steeds eenvoudiger om via een laptop bestellingen te plaatsen en betalingen af te ronden.


E-mailmarketing

De steeds maar stijgende online bestedingen zijn mede het gevolg van het kanaal e-mail. Zodra Nederlanders wordt gevraagd of zij het afgelopen jaar iets hebben aangeschaft naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht dan antwoordt 73 procent van de Nederlanders ‘ja’. Zodra het over Facebook gaat, dan antwoordt slechts 25 procent ‘ja’. En deze verschillen worden alleen maar groter als de vraag gaat over ‘vaker dan één keer’ iets online aanschaffen. Voor e-mail antwoordt dan nog steeds 55 procent van de Nederlanders ‘ja’, maar Facebook verleidt hooguit 12 procent van de Nederlanders vaker dan één keer tot een online aankoop.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Blinker.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie