Naar inhoud

E-mailaanvallen verhogen werkdruk bij securityprofessionals

Wie denkt dat cybercriminelen wel aan de deur van zijn bedrijfspand voorbij zullen lopen, doet er goed aan eens een blik te werpen op het digitale domein van de Maastricht University. Europese securityprofessionals ervaren dan ook een hoge werkdruk door e-mailaanvallen. 7 procent van de IT-securityteams in Europa ontvangt meer dan 50 verdachte e-mails per dag, terwijl een derde (32%) dagelijks tussen de 6 en 50 van deze e-mails ontvangt. Daarbij valt op dat organisaties in Europa het afgelopen jaar vaker (39%) reputatieschade hebben opgelopen dan het wereldwijde gemiddelde (27%).


Trends in de security van e-mail

Dit kun je opmaken uit het trendrapport ‘2019 Email Security Trends – Global IT security professionals face evolving challenges’ van cybersecuritybedrijf Barracuda. Dit rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 660 securityprofessionals wereldwijd, werkzaam bij organisaties met meer dan 100 medewerkers.

Hoewel slechts een klein deel (10%) van deze verdachte e-mails inderdaad frauduleus blijkt te zijn, zorgt de tijd die nodig is om deze grote aantallen e-mails te onderzoeken voor een hoge werkdruk bij securityprofessionals. Acht op de tien respondenten zeggen dat het onderzoeken van een e-mailaanval en het indien nodig nemen van maatregelen gemiddeld ruim 30 minuten in beslag neemt. Bijna de helft (47%) zegt zelfs ruim een uur bezig te zijn met het onderzoeken van een e-mailaanval.

Meer stress voor securityprofessionals

Deze hogere werkdruk heeft gevolgen voor het welzijn van IT-securityprofessionals. Bijna vier op de tien ondervraagde IT-professionals zeggen dat dergelijke aanvallen zorgen voor meer stress. Zorgelijk is dat deze belangrijke medewerkers die hogere stress niet alleen tijdens werktijden ervaren, maar ook daarbuiten. 38 procent maakt zich namelijk ook buiten werktijd zorgen om e-mailaanvallen, terwijl maar liefst 16 procent wel eens afspraken in de privésfeer heeft afgezegd vanwege zo’n aanval.

Een andere bron van stress is het gebrek aan vertrouwen in de beveiliging van de organisatie. Slechts 52 procent van de Europese respondenten is van mening dat de beveiliging het afgelopen jaar is verbeterd, vergeleken met gemiddeld 63 procent wereldwijd. Het onderzoek wijst tevens uit dat organisaties in Europa de grootste kans hebben om het slachtoffer te worden van een spear phishing-aanval. Bijna de helft (48%) van de Europese organisaties heeft het afgelopen jaar zo’n aanval meegemaakt.

Preventie van burn-out bij medewerkers

De combinatie van een sterk toenemende vraag naar securityexpertise en een groeiend tekort aan professionals met deze expertise maakt de kans groter dat juist deze medewerkers vaker uitvallen met stress-gerelateerde klachten. Ook voor partners van Barracuda wordt de kans op uitval en langdurig ziekteverzuim van securityspecialisten groter. En dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening en daarmee voor de continuïteit van de onderneming.

“De aandacht voor security is de afgelopen jaren gelukkig flink toegenomen. Het management van organisaties realiseert zich steeds meer dat effectieve cybersecurity niet alleen een noodzaak is, maar ook daadwerkelijk een concurrentievoordeel kan zijn”, zegt Alain Luxembourg, regional director Benelux bij Barracuda. “Hoewel veel security- en monitoringprocessen inmiddels volautomatisch kunnen worden uitgevoerd, is er ook heel veel werk bijgekomen voor securityspecialisten. Het aantal aanvallen en incidenten blijft groeien dat onderzocht en aangepakt moet worden. Dit alles betekent dat het risico op een burn-out bij deze belangrijke medewerkers flink is toegenomen.”

“Securitypartners doen er goed aan om preventieve stappen te nemen om medewerkers te behoeden voor stress-gerelateerde klachten en burn-out. Want werkgevers kunnen wel degelijk iets doen om de kans op uitval door stress en burn-out te verlagen. Het is goed dat een grote securityleverancier zoals Barracuda deze risico’s onderkent en zijn partners aanspoort om dit probleem proactief aan te pakken”, zegt Remco Visscher, directeur bij BALLANCE. Dit is een bedrijf gericht op de preventie en behandeling van burn-outklachten. “Wij hebben een gepatenteerde aanpak ontwikkeld die de oorzaak van de stress meetbaar wegneemt. Door gebruik te maken van de nieuwste technologieën lossen we in 96 procent gevallen de symptomen en klachten blijvend op. Zo helpen we werkgevers en werknemers bij de aanpak van stress en burn-out, waarbij de nadruk ligt op preventie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie