Naar inhoud

E-mailmarketing kan retailers verbinden met klanten

E-mail is een belangrijke bron van omzet voor Nederlandse retailers, maar er blijven kansen onbenut. Want bijna de helft van de Nederlandse consumenten wil graag een digitale factuur per e-mail ontvangen en twee derde staat open voor promotionele content op die e-factuur. Ruim vier op de vijf Nederlandse consumenten klikken wel eens op een aanbieding in een e-mail. Bijna twee derde heeft wel eens een product dat via e-mail werd aangeboden ook daadwerkelijk gekocht.

Omzetkansen e-mailmarketing

Dit zijn bevindingen in het rapport 'E-mailmarketing biedt omzetkansen voor connected commerce' van IT-dienstverlener Bronto Software, gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Censuswide onder ruim 1.000 Nederlanders. Maar liefst 83 procent van de Nederlandse consumenten klikt wel eens op een aanbieding, terwijl niet minder dan drie op de tien (30%) minstens een keer per dag op een link in een e-mail klikt. Nog interessanter is hoe vaak zo’n klik uiteindelijk resulteert in een aankoop.

Aanbiedingen per e-mail

Ook hier scoort de Nederlandse consument hoog. Bijna twee derde (62%) heeft wel eens product aangeschaft dat werd aangeboden in een e-mail, terwijl een op de tien (10%) zo minstens een keer per week iets koopt. Gemiddeld kopen Nederlanders 34 keer per jaar een product op basis van een e-mailaanbieding. Het onderzoek laat daarbij zien dat mannen op dit gebied het meest actief zijn. Zij kopen gemiddeld 43 keer per jaar iets via e-mail, vrouwen 26 keer per jaar.

Connected commerce

Gezien deze uitkomsten is het verrassend dat Nederlandse retailers omzetkansen laten liggen op het gebied van connected commerce. Dit is de integratie van de verschillende marketing- en verkoopkanalen, waarbij de shoppingervaring van de fysieke winkel en online naadloos in elkaar overgaan. Zo ontvangt op dit moment slechts 15 procent van de Nederlandse consumenten altijd of regelmatig een digitale factuur via e-mail nadat ze een product in een fysieke winkel hebben gekocht.

Mogelijkheden e-factuur

Opmerkelijk is dat, want bijna de helft (49%) van de respondenten geeft aan graag zo’n e-factuur te willen ontvangen. Een e-factuur biedt uitstekende mogelijkheden om de online en offline aankoophistorie van klanten met elkaar te combineren, terwijl zo aanbiedingen en andere promotionele content onder de aandacht van de klant kan worden gebracht. Een ruime meerderheid (66%) van de respondenten staat open voor dit soort additionele content. Onder jongeren (16-24 jaar) is dit zelfs 81 procent.

Nieuwe klantloyaliteitsconcepten

Informatie over aankomende uitverkoopacties zou daarbij het meest op prijs worden gesteld (45%), gevolgd door aanbiedingen van gerelateerde producten (40%). Opvallend genoeg blijken relatief weinig Nederlandse consumenten (18%) geïnteresseerd in informatie over klantloyaliteitsprogramma's op hun digitale factuur. Dit is aanzienlijk lager dan in andere Europese landen en zou voor marketeers wellicht een reden kunnen zijn om nieuwe klantloyaliteitsconcepten voor de Nederlandse markt te ontwikkelen en te testen.

Versterking offline en online engagement

“Dit onderzoek laat zien dat er in Nederland enorme kansen zijn voor retailers om klanten op nieuwe en effectieve manieren te bereiken, waarbij aankopen in de winkel en online engagement elkaar versterken”, zegt Saima Alibhai, practice manager professional services bij Bronto. “Digitale facturen van aankopen in de winkel zijn handig en dat maakt ze zo populair onder consumenten. Daarbij biedt een e-factuur de mogelijkheid om waardevolle promotionele content aan te bieden, vooral aan consumenten jonger dan 45 jaar.”

Aanknopingspunten e-mailmarketing

“Aangezien er zo veel Nederlanders op e-mails klikken om daadwerkelijk te shoppen en velen dit tenminste eenmaal per dag doen, zouden marketeers beter moeten inspelen op deze mogelijkheid”, aldus Alibhai. “Andersom blijkt de e-factuur een prima middel om klanten zo ver te krijgen dat ze de fysieke winkel bezoeken, bijvoorbeeld met een aankondiging van een winkeluitverkoop. Het is aan marketeers om de rol van e-mailmarketing binnen de gehele marketingmix goed te beoordelen en op de juiste manier in te zetten. Dit onderzoek biedt daarvoor waardevolle aanknopingspunten.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Bronto.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie