Naar inhoud

E-mailmarketing significant effectiever in de coronacrisis

In een samenleving waar social distancing gewenst is, kiezen consumenten nog makkelijker voor digitale kanalen. Het belang van e-mailmarketing voor Nederlandse organisaties is daarom toegenomen tijdens de coronacrisis. Maar liefst 72 procent van de bedrijven en instellingen in Nederland beschouwt e-mail momenteel als een belangrijker marketingkanaal dan voor de crisis. E-mail blijkt in deze tijd dan ook een extra effectief kanaal. Bijna de helft van alle bedrijven en instellingen heeft de afgelopen maanden een stijging waargenomen in de openratio’s en clickratio’s.

Dat blijkt uit een enquête bij 54 organisaties in 17 verschillende branches, die in mei 2020 is uitgevoerd door de commissie E-mail van de branchevereniging voor data driven marketing DDMA.

Effectiviteit e-mail gestegen

E-mails blijken in deze tijd effectiever dan voor de pandemie. Dat is te zien aan het feit dat veel organisaties hun openratio’s (47%) en clickratio’s (46%) zien stijgen. Slechts 8 procent van de datagedreven sector ziet een lichte daling in de openratio’s. Daarnaast ziet 35 procent het aantal conversies als resultaat van e-mailmarketing omhoog gaan. Ook hier blijken organisaties die zich richten op consumenten (17%) of op zowel consumenten als zakelijke klanten (17%) het succesvolst. Bij 35 procent is het aantal conversies gelijk gebleven.

Meer inschrijvingen nieuwsbrieven

Naast de gestegen effectiviteit van e-mails is ook het aantal e-mailinschrijvingen bij 26 procent van de organisaties gestegen – zeker bij organisaties die zich op consumenten richten (9%) of op zowel consumenten als zakelijke klanten (11%). Bovendien is bij een ruime meerderheid (57%) het aantal afmeldingen voor e-mails gelijk gebleven. 11 procent geeft zelfs aan dat het aantal afmeldingen is teruggelopen.

Budgetten gelijk of gestegen

Dat e-mail belangrijker is geworden, is tevens zichtbaar in de verdeling van budgetten. Bij 17 procent van de organisaties is het budget voor e-mail namelijk gestegen. Bij het overgrote deel (61%) blijft het budget voor e-mail gelijk. Daarnaast laten de meeste organisaties (59%) de investeringen voor e-mailmarketing gewoon volgens plan verlopen. Ook zegt 48 procent op dit moment meer e-mails te versturen dan voor de coronacrisis.

Tone of voice is belangrijk in crisistijd

Inhoudelijk geven veel organisaties aan hun e-mailcommunicatie aan te passen aan de actuele situatie. Zo lag de nadruk in het begin van de crisis vooral op informatieve, servicegerichte e-mails, waarin marketeers goed hebben gelet op de toon van hun berichtgeving. Een maand later zijn de commerciële berichten voor conversiegerichte e-mailmarketing weer op gang gekomen – met als doel de verwachte omzetverliezen enigszins goed te maken.

E-mail een crisisbestendig marketingkanaal

“Uit de vorige week gepubliceerde ‘DDMA Barometer’ heb je al kunnen opmaken dat organisaties de afgelopen tijd meer gebruik hebben gemaakt van e-mail als marketingkanaal”, stelt Diana Janssen, directeur bij DDMA. “Met dit onderzoek hebben we in kaart gebracht hoe onze leden het kanaal e-mail de afgelopen drie maanden hebben ingezet. De onderzoeksresultaten laten zien dat e-mail in deze tijd een van de meest effectieve kanalen is voor de interactie met consumenten. Uit de gestegen ratio’s en conversies blijkt duidelijk dat consumenten de manier van e-mailen van organisaties waarderen.”

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie