Naar inhoud

E-mailmarketing vereist ook na Oud & Nieuw een strategische aanpak

Traditioneel is december de maand waarin webshops de hoogste omzet in het jaar scoren. E-mailmarketing draagt daar in belangrijke mate aan bij. Er zijn echter regels die hierbij in acht genomen moeten worden, wil een e-mailstrategie succes hebben. Het belang van een strategische aanpak voor webshops geldt ook na de jaarwisseling. Want met gerichte, gepersonaliseerde mailings kunnen in het nieuwe jaar wederom van prospects nieuwe klanten gemaakt worden.

Belang analyse van bedrijfsgegevens

Ondanks alle goede voornemens blijft analyse van bedrijfsgegevens, om hieruit lessen voor de toekomst te trekken, een gevoelig punt voor veel ondernemers. Grote ondernemingen hebben hiervoor vaak de tools en mankracht in huis. Maar kleinere bedrijven hebben analyse nog te vaak te laag op hun prioriteitenlijst staan. Terwijl juist het analyseren van de gegevens van voorgaande jaren, zoals clickrates, openings en A/B-testen, de ideale basis biedt voor het opzetten van een effectieve strategie voor de drukke eindejaarsperiode.

Standaard e-mails niet toereikend

Het volstaat niet om de eindejaarsperiode te zien als 'business as usual, maar dan drukker'. Alle collega-marketeers grijpen deze tijd aan om de consument te bombarderen met aanbiedingen en informatie. De standaard e-mail- en nieuwsbrieftemplates zijn dus niet toereikend. Opvallen door enerzijds relevante content en vormgeving en anderzijds een zo persoonlijk mogelijke benadering, kan dan het onderscheid maken.

Opvallen door focus op vertrouwen

Door die persoonlijke aanbiedingen al in de onderwerpregel te gebruiken, in plaats van standaard-subjects als 'Gelukkig Nieuwjaar', valt een nieuwbrief op in de overvolle mailbox. Opvallen in de inbox kan ook door te focussen op wat de consument echt belangrijk vindt bij webshops, namelijk vertrouwen. Naast een goed productaanbod is vertrouwen in betalingsmogelijkheden, levertijden en customer care cruciaal. Dit zijn zaken die goed te ondersteunen zijn door er in e-mailings de nadruk op te leggen.

Ook een piekmoment na Oud & Nieuw

De media focussen met name op de retailverkopen rond Kerst. Maar ook de periode na Oud & Nieuw is een piekmoment dat marketeers niet mogen missen. Allereerst is het voor veel mensen nog vakantie, wat maakt dat ze veel tijd op de mobiel of tablet doorbrengen. Daarnaast zijn er veel mensen die cadeaus willen ruilen of inwisselen en die gekregen cadeaubonnen online willen besteden. Ook is het voor veel mensen een uitgelezen moment op opnieuw kennis te maken met merken in hun mailbox.

Kansen door gepersonaliseerde mailings

Ondernemers doen er goed aan Oud & Nieuw net zo serieus te nemen als Kerstmis als het gaat om verkoopkansen”, zegt René Kulka, e-mailevangelist bij omnichannel-provider optivo. “In de vakantieperiode zijn er extra kansen om consumenten te bereiken met e-mails. Het is dus te vroeg voor de online retailer om na drukke dagen voor Kerst en voor Oudjaar op de lauweren te gaan rusten. Het nieuwe jaar biedt direct nieuwe kansen om met gerichte, gepersonaliseerde mailings van prospects nieuwe klanten te maken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie