Naar inhoud

E-mailnieuwsbrief blijft een krachtig marketinginstrument

Hoewel de sociale media tegenwoordig overladen worden door advertenties, zitten Nederlanders daar niet op te wachten. Zo vindt slechts 5 procent van de inwoners van Nederland van 14 jaar en ouder reclame via Facebook een goed idee. Daar staat tegenover dat de e-mailnieuwsbrief als marketinginstrument zijn kracht behoudt. Nederlandse consumenten ontvangen gemiddeld 86 e-mails per week, waarvan 37 berichten een commerciële boodschap bevatten. 75 procent heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail.

Nationaal E-mail Onderzoek 2017

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Nationaal E-mail Onderzoek 2017’. Het is samengesteld door Spotler, een ontwikkelaar en leverancier van software voor e-mailmarketing, in samenwerking met marktonderzoeksbureau CG Selecties. Het onderliggende onderzoek is uitgevoerd onder 2.029 Nederlanders. Uit deze groep zijn zes respondenten geselecteerd die met voornaam, achternaam en leeftijd in het onderzoek en het bijbehorende rapport zijn opgenomen. Zij zijn geïnterviewd om meer details te achterhalen van de gegeven antwoorden.

E-mail steeds belangrijker voor e-commerce

E-mail wordt steeds meer gebruikt om te communiceren met overheden, banken en energieleveranciers. Daarnaast speelt e-mail een steeds grotere rol in e-commerce. Zo steeg het percentage Nederlanders dat per e-mail aankoopbevestigingen ontving in een jaar tijd van 77 procent (2016) naar 83 procent (2017). En maar liefst 75 procent van alle Nederlanders deed in 2017 minimaal één aankoop naar aanleiding van een reclamemail.

Officiële communicatie vaker per e-mail

Natuurlijk wordt e-mail ook nog steeds gebruikt voor persoonlijke communicatie. Aan de zes geïnterviewden is de vraag gesteld welke persoonlijke communicatie zij via e-mail ontvangen en welke via sociale media. Meer serieuze persoonlijke post gaat veelal via e-mail en berichtjes met vrienden en familie worden via WhatsApp verstuurd. Die serieuze persoonlijke post is het e-mailverkeer met bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV. Ook het contact met overheden, energieleveranciers, banken, zorginstellingen en verzekeringsmaatschappijen gaat veel via e-mail. Dit geldt voor 74 procent van de Nederlanders.

Entertainment belangrijk voor social media

Maar wordt social media dan helemaal niet gebruikt voor meer serieuze en officiële communicatie? Toch wel. Het contact met klantenservices loopt steeds vaker via Twitter, Facebook en WhatsApp. In 2016 was dit voor 17 procent nog een belangrijk doel van social media, in 2017 noteren we 20 procent. Al is communicatie met klantenservices niet de belangrijkste reden dat wij twitteren, facebooken en appen. Naast het delen van berichten met familie en vrienden, is vermaak een belangrijke reden van social media. Entertainment of vermaak groeit van 61 procent in 2016 tot 67 procent in 2017.

Liever geen aanbiedingen op sociale media

Nederlanders gebruiken hun social media liever niet voor aanbiedingen en reclame. Slechts 24 procent doet dat. E-mail is voor 65 procent van de Nederlanders het voorkeurskanaal voor het ontvangen van reclame ontvangen. Facebook scoort slechts 5 procent en WhatsApp nog minder met 1 procent. Ook uit de interviews komt duidelijk naar voren dat Nederlanders social media gevrijwaard willen houden van reclame-uitingen. Eén van de geïnterviewden zegt letterlijk: “Reclame ontvangen via WhatsApp of Facebook is bloedirritant. Daar moeten organisaties echt onmiddellijk mee ophouden.”

E-mails vaker gelezen op smartphone

Smartphones worden ook steeds meer gebruikt om er e-mails op te lezen. In 2017 leest gemiddeld 43 procent van de Nederlanders zijn e-mails op een smartphone. Laptop scoort 27 procent en desktop 19 procent. En om het beeld compleet te maken, WhatsApp is het meest gebruikte sociale platform en Gmail is de meest gebruikte e-mailprovider.

Vijf belangrijkste onderzoekconclusies

De onderzoekers trekken in totaal 26 conclusies. Dit zijn de vijf belangrijkste:

  1. 93 procent van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven;
  2. Nederlanders ontvangen 86 e-mails per week;
  3. de meeste Nederlanders checken 1 tot 6 keer per dag hun e-mail;
  4. 75 procent van de Nederlanders heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail;
  5. de smartphone is het populairste device om e-mails op te lezen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Spotler.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie