Naar inhoud

E-sports alternatief voor traditionele sport door COVID-19?

Ontegenzeggelijk heeft het coronavirus het menselijke gedrag veranderd. Door de anderhalve-meter-maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, zoeken mensen meer dan voorheen naar vermaak en ontspanning in de huiselijke kring. De impact van de COVID-19-pandemie is dan ook op een positieve manier voelbaar in de sector van de electronic sports. De populariteit van het competitief spelen van computergames is door de pandemie in Europa de afgelopen maanden omhooggeschoten. De verwachting is dat voor het einde van 2020 maar liefst 92 miljoen Europese kijkers naar deze vorm van entertainment bereikt worden. Daarnaast lijkt e-sports in Nederland traditionele sport te vervangen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 10.175 Europeanen in de leeftijdscategorie 18 tot 45 jaar, afkomstig België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Het is uitgevoerd marktonderzoeksbureau Newzoo in opdracht van betalingsprovider PayPal. Het doel van de studie is geweest om de unieke dynamiek van het Europese e-sports-ecosysteem te benadrukken. De analyse heeft zich gericht op verschillende onderwerpen, waaronder het kijkgedrag bij e-sports, bestedingsgewoonten, barrières voor betalingen online, de impact van COVID-19 en de toenemende rol van vrouwen als consumenten in e-sports.

E-sports de vervanging van traditionele sport?

Veel Europeanen hebben met name gedurende de eerste maanden van de COVID-19-pandemie meer vrije tijd te besteden gehad. Dit heeft bijvoorbeeld geresulteerd in meer tijdsbesteding aan e-sports, zo blijkt uit het onderzoek. De helft van de Nederlanders die aangeven meer tijd te besteden aan e-sports door de pandemie, zegt dit op lange termijn blijvend te willen doen – ook wanneer de overheidsmaatregelen worden opgeheven.

Veel niet-spelende e-sport-kijkers in Nederland

De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederland in vergelijking met andere Europese markten beschikt over het hoogste percentage niet-spelende e-sports-kijkers (9%). Nederlanders vinden het dus niet alleen leuk om games te spelen, maar hebben ook plezier in het kijken ernaar. In aanvulling daarop kijkt 14 procent van de e-sports-kijkers in Nederland zijn favoriete wedstrijden met vrienden en familie. Dit is vaker dan in bijvoorbeeld Frankrijk en Noorwegen (11%). E-sports lijkt dus gezien te worden als een sociaal evenement, net als het kijken naar traditionele sporten. En dat is niet gek, want in tijden van COVID-19 kunnen sportevenementen veel minder vaak real-life doorgang vinden.

De groeiende sociale aspecten van e-sports

Het sociale aspect van e-sports gaat bovendien nog verder, want naar schatting is 55 procent van alle uitgaven online aan games in Nederland gedaan voor anderen in plaats van voor eigen gebruik. In Europa is dit gemiddeld 45 procent. “De groei van e-sports is bemoedigend”, stelt Joachim Goyvaerts, director Benelux & Ierland bij PayPal. “Het coronavirus heeft ons leven op zijn kop gezet – en doet dat nog steeds. Deze studie is opnieuw een bewijs dat de pandemie mensen ook dichter bij elkaar kan brengen. Of je nu een man of een vrouw bent, waar je ook vandaan komt en wat je favoriete e-sports-team ook is, dat is allemaal niet belangrijk. In e-sports is iedereen gelijk. De groei van deze ontspanningsvorm laat mensen in deze bijzondere, onzekere tijden toch in contact blijven met elkaar, ervaringen delen en weer een sociaal leven opbouwen.”

Aantal vrouwelijke e-sports-liefhebbers neemt toe

De studie wijst daarnaast uit dat e-sports onder vrouwen alsmaar populairder wordt. Een derde van het e-sports-publiek in grote Europese markten is namelijk een vrouw. Ondanks dat het grootste deel van dit publiek nog steeds uit mannen bestaat, hebben vrouwen (48%) in het afgelopen jaar net zo goed en zelfs iets vaker geld uitgegeven aan e-sports dan mannen (46%). Onder de e-sports-producten blijft specifieke digitale merchandise – zoals in-game skins – in Nederland populairder dan fysieke merchandise specifiek voor teams, bij zowel de e-sports-liefhebbers als de occasionele kijkers.

Vooral vrouwen bekijken e-sports op mobiele apparaten

Opmerkelijk is dat in Nederland 61 procent van het e-sports-publiek games bekijkt op mobiele apparaten, terwijl het Europese gemiddelde op 56 procent ligt. Vrouwelijke kijkers aanschouwen even vaak e-sports op een mobiel apparaat als op een personal computer, dit in tegenstelling tot de mannelijke kijkers. Zij geven de voorkeur aan e-sports kijken via hun pc.

Foto: Unsplash

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie