Naar inhoud

Eau de parfum ‘Lucht’ van Zeeman binnen een dag uitverkocht

Met de lancering van de eau de parfum ‘Lucht’ wil textielketen Zeeman de hoge prijs van parfum ter discussie stellen. Eerder heeft de onderneming al aandacht gevraagd voor de overdreven grote interesse voor dure merken, door bijvoorbeeld met een gele onderbroek, een trouwjurk en een paar sneakers op de markt te komen. Het exclusieve luchtje was op zaterdag 29 augustus 2020 voor het eerst online en offline verkrijgbaar. De publieke belangstelling voor de geurlijn is overweldigend, want binnen een dag waren de flacons volledig uitverkocht.


Hoge prijs van parfum ter discussie stellen

Tienduizenden flesjes ‘Lucht’ vlogen afgelopen zaterdag over de toonbank van de Nederlandse winkelketen Zeeman. De door het bedrijf zelf ontwikkelde eau de parfum – op basis van 20 procent parfumolie plus exclusieve ingrediënten en toch maar voor 4,99 euro – is een grote hit gebleken. Het luchtje was zowel in de webshop als in de winkels binnen een paar uur uitverkocht. Klanten die er wel snel genoeg bij waren, hebben hun aanwinst massaal via social media gedeeld. Ook de reacties op de twee geuren zelf zijn overwegend zeer positief.

‘Lucht’ van Zeeman

Bij Zeeman verbaasde men zich al langer over de hoge prijs die voor een flesje parfum wordt betaald. Is dat nou nodig? En waar betaal je dan precies voor? Om daar achter te komen, ontwikkelde de textielketen een eigen eau de parfum met de naam ‘Lucht’. De uitdaging daarbij was hoe je een echte topgeur maakt voor de laagst mogelijke prijs. Het bedrijf heeft het geurtje direct bij de bron laten maken – net zoals het doet met kleding, want zo houd je de prijzen laag.

Omdat de onderneming zelf nog nooit een eau de parfum had gemaakt, zijn bekende parfumeurs gevraagd om te helpen. Samen met deze echte neuzen zijn twee echte eau de parfums ontwikkeld op basis van 20 procent parfumolie en verschillende exclusieve ingrediënten. Het heeft geresulteerd in twee uniseks topgeuren die – zoals het een echt eau de parfum betaamt – vrijkomen in drie verschillende lagen. Wanneer je ‘Lucht’ net op je huid draagt, is de geur dan ook anders dan een paar uur later.


Veel belangstelling voor ‘Lucht’ van Zeeman

“Door het succes van eerdere campagnes – zoals de trouwjurk en de sneakers – weten we dat een spraakmakend product heel wat mensen in beweging kan brengen”, vertelt Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor marketing, communicatie en e-commerce bij Zeeman. “Natuurlijk hoopten we dat succes nu weer te evenaren. We hebben daar dan ook groot op ingekocht, maar door dit enorme succes zijn we toch verrast.”

Branding door de opzet van eigenzinnige acties

“We zijn helemaal blij door het enthousiasme van onze klanten en ontzettend trots dat ‘Lucht’ zo positief ontvangen is. De campagne loopt niet alleen in Nederland, maar ook in België, Frankrijk, Spanje en Duitsland. We zien dat onze eau de parfum in België ook heel positief ontvangen is en goed wordt verkocht. Ons doel is om nu ook de Fransen, Spanjaarden en Duitsers bekend te maken met onze eigenzinnige acties.”

Waarschuwing voor prijsopdrijving van ‘Lucht’

“Op onder andere Marktplaats worden de flesjes inmiddels voor soms wel 40 euro doorverkocht. Wij waarschuwen echter nadrukkelijk om hier niet op in te gaan. Het is namelijk juist onze bedoeling een topgeur voor de laagst mogelijke prijs aan te bieden. We zorgen ervoor dat we zo snel mogelijk weer nieuwe voorraad hebben, zodat zo veel mogelijk mensen van ‘Lucht’ plezier kunnen hebben. Vanaf eind volgende week kunnen liefhebbers en fans weer in onze winkels terecht voor de eau de parfum. In de webshop is inmiddels weer nieuwe voorraad beschikbaar.”

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie