Naar inhoud

Een derde van de start-ups en scale-ups flirt met beursgang

Het digitale tijdperk wordt gekenmerkt door een sterk groeiend aantal startende ondernemingen die de technologische mogelijkheden op hun eigen wijze willen invullen. Bij de ambitieuze starters die zijn uitgegroeid tot een succes staan onder andere een beursgang, een nieuwe merkidentiteit en uitbreiding van het aantal vestigingen het komend jaar op de planning. 37 procent van de ondernemers met een start-up of scale-up flirt met het idee om zijn bedrijf binnen een jaar naar de beurs te brengen.

De volgende stap

Dit blijkt uit ‘The Next Step’, een onderzoek onder 206 Nederlandse ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. De studie is uitgevoerd door het onderzoeksbureau iVOX in opdracht van CRM-leverancier Teamleader. 45 procent van deze ondernemers geeft aan zich het komende jaar daadwerkelijk te gaan verloven met een beursgang. Naast deze ambitie staat ook een andere ingrijpende verandering op de planning.

Forse investering

De helft van deze ondernemers ziet zichzelf binnen een jaar een flinke investering doen om zijn bedrijf een stap verder te brengen. De bedrijven die inmiddels al langer dan 10 jaar bestaan zijn minder ambitieus op deze vlakken. Slechts 10 procent van hen heeft weleens nagedacht over een beursgang en nog geen kwart van deze ondernemers (24%) wil binnen een jaar een grootschalige investering doen.

Afnemende ambities

Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat naarmate bedrijven langer bestaan de ambities van ondernemers afnemen. Waar de startende zakenman of -vrouw droomt van het doel om zijn of haar eigen bedrijf naar de beurs te brengen, weet ruim de helft van de ondernemers met bedrijven die al meer dan 10 jaar bestaan (52%) niet wat zijn volgende stap wordt. De rest van deze ondernemers is wel concreet als het om zijn ambities gaat. Van hen werkt 48 procent het komende jaar aan een nieuwe merkidentiteit en de uitbreiding van hun vestigingen.

Strategische toekomstvisie

“Een opvallend resultaat”, aldus Jeroen de Wit, CEO van Teamleader: “Het lijkt erop dat hoe langer een onderneming bestaat, hoe kleiner de ambities worden. Dit zou niet zo moeten zijn. Wanneer een ondernemer al heel wat jaren meegaat en inmiddels veel ervaring heeft opgedaan, weet hij precies hoe de ondernemerswereld in elkaar steekt. Juist deze kennis kan worden gebruikt om een bedrijf verder te laten groeien, ook als deze al meer dan 10 jaar bestaat. Als ondernemer is het altijd belangrijk om de tijd te nemen om een strategische visie op de toekomst te ontwikkelen én te behouden.”

Jeroen de Wit, CEO van Teamleader

Platform voor reflectie

Teamleader helpt ondernemers om meer bezig te zijn met hun toekomstvisie en ambities en heeft daarom het online platform de Tijdcapsule. Ondernemers krijgen hier de mogelijkheid om de plannen vast te leggen. Over verschillende tijdperiodes worden ze hieraan herinnerd om terug te kijken naar wat er wel en niet van de plannen terecht is gekomen. Tevens biedt dit platform de mogelijkheid om met elkaar te netwerken, op basis van de gegeven input in de tijdcapsule.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie