Naar inhoud

Een empathische personeelsstrategie tijdens de coronacrisis

Meer dan ooit richten werkgevers overal ter wereld zich de komende tijd op de gezondheid, het financiële welzijn en de ambities van hun personeel. 33 procent van de medewerkers verwacht dat zijn baan binnen drie jaar wordt vervangen. 61 procent denkt dat zijn werkgever hem voorbereidt op hoe het werk er in de toekomst uitziet. 55 procent vertrouwt erop dat zijn organisatie hem omschoolt indien zijn baan verandert, bijvoorbeeld als gevolg van automatisering. Bedrijven moeten hier op anticiperen en daarmee ook transformeren, terwijl ze worden geconfronteerd met onvoorziene uitdagingen zoals COVID-19 en een waarschijnlijke economische terugslag – die de adoptie van nieuwe personeelsstrategieën kan beïnvloeden en versnellen.

Dat blijkt uit het wereldwijde onderzoek ‘Global Talent Trends 2020’ van adviesbureau Mercer. De vijfde editie van dit trendonderzoek is gebaseerd op de inzichten van meer dan 7.300 senior business executives, humanresourcesmanagers en medewerkers. Het biedt een diepe duik in negen belangrijke industrieën en 16 regio's over de hele wereld. De onderzoekers identificeren vier trends en de studie wijst uit dat een empathische personeelsaanpak van organisaties hét recept is ten tijde van de coronacrisis.

Trend 1 – Werkervaring opnieuw vormgeven

De eerste trend die het onderzoek aanstipt, is dat organisaties wereldwijd hun personeel inspireren én stimuleren om de bestaande werkervaring opnieuw vorm te geven. 58 procent van de organisaties doet dit met als doel mensgerichter te worden. Toch gelooft slechts 27 procent van de leidinggevenden dat de ervaring van werknemers een zakelijk rendement oplevert. En hoewel 61 procent van de medewerkers zijn werkgever vertrouwt om voor zijn welzijn te zorgen en 48 procent van de leidinggevenden het als een belangrijk focuspunt beschouwt, heeft slechts 29 procent van de HR-leiders een gezondheids- en welzijnsstrategie.

“Hier valt nog genoeg winst te behalen”, stelt Derk Jan Koole, business leader career bij Mercer Nederland. “Energieke medewerkers zijn essentieel om de transformatie-agenda van organisaties te realiseren. Zij blijven namelijk langer bij het bedrijf, zijn veerkrachtiger en zijn sneller bereid om te scholen. Vooral nu werknemers zich zorgen maken over de impact van de coronapandemie op hun gezondheid, baanzekerheid en financiën, kunnen werkgevers het vertrouwen van hun medewerkers maken of kraken met de acties die zij ondernemen. En dat kan vooral ook door de empathie die zij hun personeel tonen.”

Trend 2 – Prioriteit geven aan omscholing

De tweede trend is dat bedrijven het personeelsbestand transformeren door nieuwe banen te creëren die passen bij een nieuwe wereldeconomie. Omscholing is de beste manier om zakelijk succes te stimuleren.

“99 procent van alle organisaties begint aan een transformatie en rapporteert aanzienlijke hiaten in de beschikbare vaardigheden van het personeel”, zegt Derk Jan Koole. “Het personeelsbestand en het gebrek aan toekomstbestendige vaardigheden zijn de belangrijkste redenen waarom transformaties mislukken.”

Hoewel 78 procent van de medewerkers aangeeft er klaar voor te zijn om nieuwe vaardigheden te leren, zegt 38 procent niet genoeg tijd te hebben om te trainen. Bovendien investeert slechts 34 procent van de HR-leiders in het omscholen van personeel als onderdeel van zijn strategie om zich voor te bereiden op de toekomst van het werken. 40 procent weet niet over welke vaardigheden zijn personeel beschikt.

“Hier ligt een enorme kans voor organisaties”, duidt Derk Jan Koole. “Zij moeten inzichtelijk maken hoe toekomstige functies er uitzien en welke vaardigheden daarvoor nodig zijn. Wanneer zij in kaart hebben welke vaardigheden er al in huis zijn, kunnen ze daar hun omscholingsbeleid op aanpassen.”

Trend 3 – Databenadering toepassen op menselijke vaardigheden

Als derde trend noemen de onderzoekers dat werkgevers data en menselijke vaardigheden vaker met elkaar combineren. De ontwikkeling van machine learning sijpelt inmiddels door in alle bedrijfstakken. Het gebruik van voorspellende analyses is in vijf jaar tijd bijna verviervoudigd: van 10 procent in 2016 naar 39 procent in 2020. Minder dan de helft van de organisaties gebruikt deze statistieken echter om menselijke vaardigheden te analyseren. Zo zet slechts 43 procent de data in om werknemers te identificeren die van plan zijn te vertrekken en kent 18 procent de impact van beloningsstrategieën op prestaties.

“Terwijl artificiële intelligentie grote hoeveelheden data sneller en minder foutgevoelig kan analyseren, kunnen mensen nog altijd beter beoordelen of de uitkomsten zinvol zijn”, duidt Derk Jan Koole. “Alhoewel de data en de capaciteit voor analytics in veel bedrijven nu beter op orde zijn, blijven de vaardigheden om de juiste onderzoeksvragen te stellen én de vaardigheid om daar vervolgens de juiste conclusies en aanbevelingen uit te trekken achter. Hierdoor blijft het grotere potentieel van analytics onbenut.”

Trend 4 – Verder kijken dan aandeelhoudersbelang

Als vierde trend komt uit het onderzoek naar voren dat bedrijven verder kijken dan alleen het aandeelhoudersbelang. 85 procent van de leidinggevenden wereldwijd is het hier over eens. Maar slechts 35 procent van de bedrijven komt dit ook daadwerkelijk na. Ondertussen geeft een op de drie werknemers aan liever voor een werkgever te werken die verantwoordelijkheid toont tegenover alle stakeholders en niet alleen tegenover aandeelhouders en investeerders.

“De afgelopen jaren hebben de meeste bedrijven geventileerd dat werknemers op de eerste plaats komen”, aldus Derk Jan Koole. “De huidige coronacrisis is hét moment om de daad bij het woord te voegen. Zet – de gezondheid en het welzijn van – de medewerkers op de eerste plaats. Het vertrouwen dat zij in hun werkgever hebben en hoe zij zich in de toekomst aan het bedrijf binden, is afhankelijk van de maatregelen die bedrijven nemen in deze crisis. En het bepaalt ook hoe zij er straks weer uitkomen.”

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie