Naar inhoud

Een goede omnichannel-strategie draait om klantherkenning

Consumenten maken in het oriëntatie- en aankoopproces onverminderd vaak gebruik van verschillende apparaten zoals laptops, tablets en smartphones. Om er zo effectief mogelijk voor te zorgen dat een websitebezoek resulteert in een aankoop, is het belangrijk een consument tijdens dit proces op al zijn of haar apparaten te kunnen herkennen als zijnde dezelfde gebruiker. Dit geldt voor een desktop, maar met name ook binnen mobiele browsers en apps.

Dit blijkt uit de recente ‘Global Commerce Review’, een onderzoek uitgevoerd door marketingtechnologiebedrijf Criteo. De analyse is gebaseerd op de analyse van individueel browsegedrag en aankoopgegevens van de klanten van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen gedurende het vierde kwartaal van 2017.

Gedrag consumenten op alle apparaten

Het onderzoek geeft onder meer aan dat 29 procent van alle aankopen vanaf een Nederlandse desktop vooraf wordt gegaan door een klik op een mobiel apparaat. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Commerce Marketing Ecosysteem (CME) van Criteo, een wereldwijd netwerk van tienduizenden retailers, merken en uitgevers dat nu ook in Nederland beschikbaar is. Het systeem is gebouwd voor commerce en gebruikt machine learning om direct bruikbaar inzicht te geven in het gedrag van consumenten op al hun apparaten. Nederlandse klanten die op meerdere apparaten herkend kunnen worden, geven dankzij de inzichten uit het CME gemiddeld 18 procent meer uit bij iedere bestelling.

Eerlijk inzicht in grote datasets

Vandaag de dag kunnen consumenten kiezen uit een groeiend aantal aanbieders en kanalen om hun aankopen te doen. Daarbij schakelen ze continu tussen verschillende apparaten. Merken en retailers doen er derhalve goed aan een gerichte en persoonlijke ervaring te bieden. Cruciaal hierin zijn inzichten uit grote hoeveelheden data en bronnen. Indien gericht toegepast kun je consumenten op het juiste moment een aanbieding doen, die leidt tot een transactie. Traditioneel hebben grote, vaak internationale winkelkanalen in dit speelveld een voorsprong op kleinere lokale aanbieders. Het CME biedt een oplossing waarmee retailers en merken data kunnen delen, zodat zij gebruik kunnen maken van veel grotere datasets. Daarnaast verleent het toegang tot een intelligente technologie, om deze data te kunnen analyseren en met succes in te zetten.

De kracht van samenwerking tussen bedrijven

“Door samen te werken in een open ecosysteem, krijgen bedrijven eerlijke kansen en geven ze samen vorm aan de toekomst van commerce”, aldus Pepijn Breijder, managing director Benelux & Nordics bij Criteo. “We hebben het ecosysteem ontwikkeld om aan te tonen hoe groot de kracht van samenwerking is, zodat de deelnemende bedrijven optimaal kunnen profiteren van de kracht van data en gespecialiseerde technologie.”

Volledig inzicht in gebruik apparaten

Met het nieuwe systeem krijgen retailers, merken en uitgevers volledig inzicht in de manier waarop klanten hun diverse apparaten gebruiken voor een aankoop. Waar haken klanten af en op welk punt schakelen ze over op een ander apparaat? Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat smartphones in Nederland steeds vaker worden gebruikt voor online aankopen met een groei in 2017 van maar liefst 48 procent ten opzichte van 2016. Het gebruik van tablets en desktops neemt juist af. Tijdens werktijden is de desktop nu nog het meest gebruikte apparaat voor online aankopen, maar daarbuiten en in de weekenden geven Nederlanders duidelijk de voorkeur aan hun mobiele apparatuur. Als we Europa als leidraad voor Nederland nemen, blijkt vooral een goede app uitermate belangrijk: 54 procent van alle mobiele aankopen wordt gedaan via een app. De conversie via apps ligt zelfs driemaal hoger dan via mobiele websites.

Optimale conversie naar transacties

Met dergelijke inzichten worden merken en retailers in staat gesteld maximaal resultaat te halen uit hun investeringen in de ontwikkeling van verkoopkanalen en online advertenties. “Tegenwoordig verwachten shoppers dat ze van de merken en winkels die ze bezoeken een gerichte en op maat gesneden winkelervaring krijgen aangeboden”, stelt Breijder. “Het onderzoek laat zien hoeveel verschil een goed geplaatste aanbieding kan maken. Dankzij ons ecosysteem hebben retailers nu toegang tot gedeelde data en gespecialiseerde tools, waarmee ze de interactie met klanten en het verkeer over hun websites sterk kunnen verbeteren. Dit stelt zelfs relatief kleine ondernemers in staat een sterk gepersonaliseerde ervaring te creëren die zich vertaalt in een optimale conversie naar transacties.”

Meer informatie uit het onderzoek vind je op de website van Criteo.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie