Naar inhoud

Een goede voorbereiding op een interview is noodzakelijk

Een interview dat je onvoorbereid ingaat, is bijna gedoemd te mislukken. Ieder interview staat of valt met een goede voorbereiding. Dus als je besloten hebt ‘ja’ te zeggen tegen een media-interview, zorg er dan vervolgens voor dat je je in detail voorbereidt. Zelfs al geef je voor de tiende keer over hetzelfde onderwerp een interview.

Inhoud en context kennen

Net als bij de afweging om mee te werken aan het interview, is het ook voor de voorbereiding van het gesprek belangrijk een aantal vragen te stellen aan de redactie om je goed voor te kunnen bereiden:

  • Wat wordt de context voor het interview?
  • Wie is de interviewer? En wat is de ervaring met hem of haar?
  • Wat zijn de vraagpunten?
  • Hoe vindt het interview plaats?
  • Krijg ik het verhaal te zien voor publicatie?

Voor radio en televisie is het belangrijk te weten wat de eerste vraag is die gesteld gaat worden in het interview. Als je die kent, kom je direct lekker in het gesprek omdat je die vraag goed kunt voorbereiden. Denk zelf ook na over de kritische vragen die aanvullend gesteld kunnen worden en formuleer de antwoorden daarop. Laat je niet verrassen in het interview.

Juiste woordvoerder?

Het is ook goed om voor jezelf na te gaan of jij de juiste woordvoerder bent voor een interview. Het is geen schande om voor specifieke situaties af te wijken van de reguliere woordvoerderkeuze. Een optreden in Radar vraagt namelijk om een geheel andere persoonlijkheid en vaardigheden dan een telefonisch interview met een vakblad of een optreden in het Jeugdjournaal. Kies daarom niet automatisch voor de hoogste in rang in de organisatie. Kijk naar de beste persoon voor een specifieke situatie. Het is noodzakelijk om het punt van woordvoerderschap open te bespreken in jouw organisatie

Denk bij de vraag of jij de beste woordvoerder bent eerlijk na over de volgende vragen en aspecten:

  • Merk. Ben ik het merk? Ben ik de juiste vertegenwoordiger van het merk namens welke ik spreek? Is het merk bijvoorbeeld een man of vrouw en moet dat terug te zien zijn in de woordvoerder?
  • Onderwerp. Heb ik autoriteit om over het interviewonderwerp te spreken vanuit mijn kennis en ervaring?
  • Geloofwaardigheid. Ben ik in staat om geloofwaardig verbinding te krijgen met de doelgroep van dit medium?
  • Ervaring. Heb ik voldoende ervaring met woordvoering in deze specifieke situatie?
  • Stressbestendigheid. Blijf ik kalm als ik onder druk word gezet?
  • Medium. Ben ik de juiste woordvoerder voor dit mediumtype? Televisie vraagt om andere woordvoering dan print of radio.
  • Charisma. Beschik ik over goede communicatievaardigheden, charisma, passie en lichaamstaal om te overtuigen?
  • Acceptabel. Accepteert het medium mij als woordvoerder namens de organisatie?
  • Bijzondere situaties. Stelt de situatie bijzondere eisen, zoals het spreken in een dialect als het een lokale omroep is?

Als blijkt dat jij de beste keuze bent, dan is het nog steeds zeer belangrijk het interview zeer goed voor te bereiden en te trainen. Authenticiteit blijft altijd het uitgangspunt! Blijkt echter dat jij niet de juiste keuze ben overleg dat dan ook met de journalist en geef aan wie het interview zal doen en waarom hij of zij de logische keuze is.

Vooraf informatie verstrekken

Investeer in de relatie met media. Niet alleen in tijd, maar ook in informatie. Geef de journalist waar nodig achtergrondinformatie, feiten en cijfers die bruikbaar zijn voor de publicatie. Zo help je de journalist zich voor te bereiden en voorkom je een verkeerde interpretatie van informatie tijdens of na afloop van het interview.

Zorg er wel voor dat je nog niet alle informatie in het voorgesprek al hebt ‘weggegeven’. Het is plezierig om nog nieuwe informatie te kunnen brengen tijdens het interview. Daarmee kun je het interview ook eenvoudiger de door jouw gewenste richting in sturen.

Realiseer je dat je bijna altijd een grote kennisvoorsprong hebt op de journalist. Jij bent immers de expert op jouw vakgebied en de journalist gaat van het ene interview naar het andere. Voer dus altijd het woord vanuit de inhoud. Dat geeft je voorsprong en kracht in de gesprekken.

De auteur is eigenaar van Virtus Communications, een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Daarnaast is hij een van de docenten van de postdoctorale opleiding 'Online communicatiestrategie & leiderschap' van Beeckestijn Business School. In zijn nieuwe boek 'Mediatraining voor Iedereen' geeft hij 46 praktijklessen voor mediawoordvoering en het omgaan met journalisten. Het is een praktisch hulpmiddel bij de voorbereiding van interviews. Dit boek is eigenlijk jouw persoonlijke mediatrainer.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie