Naar inhoud

Een groeiende vraag naar marketeers in de evenementenbranche

De evenementenbranche laat al jaren een groei zien en dit jaar is geen uitzondering. De helft van de evenementenorganisatoren in Nederland en België verwacht in 2020 meer evenementen te organiseren dan in 2019. Die groei aan evenementen maakt de strijd om de bezoekers tot de topprioriteit. Door de toenemende concurrentie willen de organisatoren van evenementen meer investeren in marketingexpertise. Dit stimuleert de vraag naar marketeers. Ondertussen is op de helft van de evenementen aandacht voor duurzaamheid en diversiteit.

Dit kun je opmaken uit het ‘2020 Event trendrapport – Jouw gids voor het plannen van succesvolle evenementen’ van ticketplatform Eventbrite. Aan het onderliggende onderzoek hebben dit jaar 7.000 evenementorganisatoren deelgenomen. Daarvan komen er ruim 700 uit Nederland en België.

Als je evenementen organiseert, ben je onderdeel van een community – een diverse en creatieve groep mensen die een passie hebben voor het samenbrengen van mensen. Of het nu een technologiecongres, een onafhankelijk muziekfestival of een yoga retreat is, het organiseren van een evenement is een proces. Van het originele idee tot de dag van het event, er zijn een hoop besluiten die genomen moeten worden. En je kunt het niet alleen.

Groei aantal evenementen

Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de Nederlandse organisatoren van events verwacht in 2020 meer evenementen te organiseren dan vorig jaar, 46 procent geeft aan dit jaar hetzelfde aantal evenementen te organiseren en slechts 3 procent zegt minder evenementen te organiseren. Het bereiken van nieuwe bezoekers heeft bij 62 procent van de respondenten de belangrijkste prioriteit. De overgrote meerderheid (92%) verwacht dan ook meer personeel in te huren en zegt met name interesse te hebben in marketeers.

“De verwachte groei van het aantal evenementen in 2020 gaat gepaard met de nodige uitdagingen”, duidt Anouk ter Haar, marketingmanager bij Eventbrite. “De toenemende concurrentie wordt door 20 procent genoemd als de belangrijkste uitdaging en dat wakkert de strijd om de bezoekers aan. De organisatoren van evenementen met een sterke community van trouwe bezoekers hoeven zich hierover minder zorgen te maken, maar andere organisatoren moeten hun marketingactiviteiten opvoeren om te overleven in een tijd waar de concurrentie steeds verder toeneemt.”

Duurzaamheid en diversiteit

Duurzaamheid en diversiteit staat inmiddels bij de helft van de evenementenorganisatoren op de agenda. Ondanks dat meer dan helft (52%) van de evenementorganisatoren in Nederland zegt stappen te ondernemen om zijn impact op het milieu te minimaliseren, blijft de Benelux in internationaal perspectief ver achter. Koploper is Nieuw-Zeeland, waar maar liefst 77 procent van de evenementprofessionals bezig zegt te zijn met het verduurzamen van zijn evenementen.

“In Nederland is er duidelijk ruimte voor verbetering met betrekking tot duurzaamheid”, stelt Anouk ter Haar. “Slechts 22 procent van de respondenten zegt bijvoorbeeld zich bezig te houden met recycling. Wat diversiteit betreft, zegt 48 procent in 2020 stappen te willen ondernemen om de diversiteit van zijn evenementen te verbeteren. Het grootste deel doet dit door zijn programmering aan te passen om ook voor andere doelgroepen interessant te zijn. 22 procent zegt een gedragscode te hebben om diversiteit te stimuleren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie