Naar inhoud

Een impuls voor fondsenwerving door de inzet van een chatbot

Het werven van fondsen voor goede doelen en culturele instellingen is tegenwoordig meer dan een reclamespot op radio en televisie lanceren en vervolgens met een collectebus langs de deuren gaan, ongeacht of het nu de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding of de Vogelbescherming betreft. De digitalisering heeft namelijk ook een significante impact op deze sector – een transitie die ontegenzeggelijk is versterkt door de COVID-19-pandemie.


Goede doelen en culturele instellingen

Diverse onderzoeken tonen aan dat storytelling en persoonlijke dialogen de loyaliteit met een organisatie, haar verhaal en de beleving met haar doelgroep versterken. In die aanpak is een cruciale plek gereserveerd voor conversational marketing. Met de integratie van een chatbot kunnen organisaties in een platform voor de klantreis op mobiel voorzien met chatberichten, die op het juiste moment, op de juiste plaats en met de juiste boodschap op de smartphone van een donateur, lid of vrijwilliger komen.

Impuls voor fondsenwerving

Juist om die reden is in het platform van Mobile Interactive Company (M.I.C) de feedback- en activatiechatbot van abbi insights in de mobile journeys geïntegreerd. De chatoplossing is een aanvulling op het mobile journey platform waarmee M.I.C fondsenwervers voor goede doelen en culturele instellingen helpt om impact te maken met storytelling, gegevens te verrijken, onderzoek te doen en conversiedoelstellingen te behalen en overtreffen.

Werking van de chatbot abbi

Inzet conversational marketing

M.I.C heeft bekendheid verworven als stuwende kracht achter de succesvolle collectes op mobiel van onder andere KWF Kankerbestrijding en Jantje Beton. Met de chatoplossing heeft abbi insights veel waarde toegevoegd aan de campagnes van onder meer Unicef, Cordaid en Diergaarde Blijdorp. Door met een chatbot slim in te spelen op de feedback van donateurs, leden en vrijwilligers wordt de vervolgcommunicatie persoonlijk en relevant gemaakt.

Interactieve communicatie met klanten

“Met de inzet van dit interactieve communicatiemiddel zijn wij ervan overtuigd dat we onze klanten weer een extra mogelijkheid geven om hun achterban te bereiken, boeien en binden”, vertelt Jeroen de Rooij, creative director bij Mobile Interaction Company. “Ik denk dat onze chatoplossing het platform van M.I.C heel goed aanvult en dat we gezamenlijk nog meer waarde kunnen toevoegen aan de campagnes van goede doelen en culturele instellingen”, stelt Marco Wolters, chief executive officer bij abbi insights.

Ondertekening van het contract door Jeroen de Rooij van M.I.C en Marco Wolters van abbi insights

Optimalisatie beleving en conversie

Al enige jaren heeft abbi insights ervaring met de inzet van activatiechatbots en het verrichten van mobile surveys. De chatbot abbi maakt mobile journeys met chatdialogen leuker, relevanter en effectiever. Dit gebeurt bijvoorbeeld door campagnes met berichten op een smartphone te activeren op momenten die er echt toe doen en door donatiemogelijkheden direct in de chatdialoog te laten plaatsvinden. Daarmee worden zowel de beleving als de conversie geoptimaliseerd.

Foto’s: Hartstichting en Mobile Interaction Company

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie