Naar inhoud

Een inkijkje in de voorraadkast van online supermarkt Picnic

Daar waar vrijwel de gehele retailsector de afgelopen jaren te maken heeft gehad met de sterke opkomst van e-commerce, leek de fysieke supermarkt haar plek te behouden in het landschap. Inmiddels is daar echter verandering in gekomen, mede door de tijdelijke intelligente lockdown als gevolg van de COVID-19-pandemie. Sinds eind 2015 is Picnic actief als online supermarkt in Nederland. Bij dat bedrijf zijn de afgelopen twaalf maanden uiteenlopende soorten groente en fruit, toiletpapier en ongezouten roomboter opvallend populaire producten geweest. Vlees en vegetarische producten zijn tegenwoordig daarentegen minder gewild.

Net als voorgaande jaren heeft Picnic een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland. Dit is gebeurd op basis van een analyse van honderdduizenden bestellingen bij de online supermarkt. Hierbij is onderzocht welke boodschappen buiten de traditionele hardlopers als halfvolle melk en komkommers in trek zijn. De analyse laat zien waar de grootste herbivoren, broodliefhebbers en zuivelliefhebbers wonen.

Avocadohoofdstad

Het hamsteren van wc-papier blijkt niet alleen te gebeuren in fysieke winkels, maar ook online. In meerdere gebieden staat het product in de top 3. In Rotterdam is het relatief gezien zelfs het bestverkochte product. Daarna worden in 010 ongezouten roomboter en pitloze witte druiven het vaakst via de app aangevinkt. Ook in Eindhoven is ongezouten roomboter de onbetwiste hardloper, gevolgd door uien en g’woon cola zero sugar.

Groente en fruit zijn in veel gebieden zeer goed vertegenwoordigd. Deze lijken in de plaats te zijn gekomen van allerlei vegetarische producten, zoals groenteburgers. Den Haag heeft Amsterdam van de troon gestoten als avocadohoofdstad van Nederland. Behalve de hipstervrucht vinden ook scharreleieren van klasse M en prei gretig aftrek in de Hofstad. In Amsterdam zijn nu aubergines het meest in trek. Biologische eieren van klasse M en koolzuurvrij Spa Reine completeren de top 3.

Puntpaprika’s

De grootste groente- en fruitliefhebbers blijken in Delft, Leiden, Ede en Arnhem te wonen. In Delft zijn achtereenvolgens aubergines, pitloze blauwe druiven en snackpruimtomaten het populairst. Leidenaren houden het respectievelijk bij witte champignons, prei en Hollandse aardbeien en mensen in Ede bestellen vooral Jonagold-appels, bloemkool en witte champignons. In Arnhem staan de zoete puntpaprika’s op positie 1, gevolgd door cherrytomaatjes en Hollandse aardbeien.

Bij grote broer Nijmegen is het zuivel dat de klok slaat. Daar staat de mozzarella van Fresca d’oro op 1. Crème fraîche, een ander zuivelproduct, staat op nummer 2 en bosuien op positie 3. Bijna hetzelfde lijstje is zichtbaar in Alkmaar, alleen staat daar bloemkool op de plek van mozzarella. Zuivel is ook in Dordrecht in trek. Yoghurt Griekse stijl is daar het bestverkochte product. Ook prei en witte champignons zijn zeer gewild. Schiedammers bestellen het liefst mandarijnen. Daarnaast zijn ze groot liefhebber van scharreleieren van klasse L en groene ijsthee.

Carnivoren uitgestorven

Afgaande op de analyse lijken in Nederland nauwelijks nog carnivoren te wonen. Almere vormt een uitzondering op dat beeld. In die stad werd rundergehakt procentueel gezien het vaakst besteld. Andere producten die Flevolanders graag in hun digitale winkelmand stoppen zijn energydrink en witlof.

In Spijkenisse wonen de grootste frisdrankliefhebbers van Nederland. Energydrink en de light-varianten van frisdrank zijn er niet aan te slepen, terwijl de inwoners ook geen genoeg krijgen van de suikervrije cola. Rijswijkers zijn grote fans van de mango – en dan specifiek de eetrijpe variant. Verder gaan de bewoners voor yoghurt Griekse stijl en scharreleieren van klasse M.

Budgetpils

De grootste liefhebbers van bier wonen in uiteenlopende gebieden. Budgetpils slaat aan. In Gouda prijkt Export-pils bovenaan de lijst, gevolgd door karnemelk en ongezouten roomboter. In Helmond is hetzelfde bier het populairst en daarna volgen groene ijsthee en ijsbergsla. Enschedeërs gaan voor ander budgetbier. Ondanks de aanwezigheid van de Grolsch-fabriek wordt er het meest De Klok-pils gedronken. Ook schouderham en Conference-peren gaan er veelvuldig over de digitale toonbank.

Op de gezonde tour gaan ze in Utrecht. Daar staan Elstar-appels bovenaan de lijst, gevolgd door havermoutvlokken en kinderbananen. Ook in Amersfoort lijken inwoners heel bewust boodschappen te doen, want fijnvolkorenbrood is daar het best verkocht en sperziebonen staat op plek 3.

Waldkorn

Brood gaat in Zoetermeer letterlijk als warme broodjes over de toonbank. Inwoners bestellen er relatief gezien het vaakst witte puntjes en een heel boerenwaldkornbrood. Daarna is magere yoghurt het populairst. Brood staat ook in Apeldoorn op 1, zij het dat het hier gaat om een heel boerentijgertarwebrood. Verder houden Apeldoorners van lichtgerookte spekreepjes en pitloze witte druiven. Rozijnenkrentenbollen gaan het hardst in Nieuwegein.

Sperziebonen zijn in Tilburg het meest verkochte product. Ook witte puntjes en magere yoghurt worden bij vele huishoudens aan de deur bezorgd. In het nabijgelegen Breda zijn kinderbananen het meest gewild. Cola zero en witte champignons zijn eveneens populair. Het meest gevraagde product in Soest is volle melk, gevolgd door scharreleieren van klasse M en Hollandse aardbeien. Den Bosch houdt het op respectievelijk eitjes met het keurmerk Beter Leven 3 sterren, rucola en pitloze witte druiven. In Veenendaal gaat het om yoghurt Griekse stijl, afbakbaguettes en cherrytomaatjes, terwijl in Vlaardingen vierlaagstoiletpapier en koolzuurvrije Spa Reine het meest gewild zijn.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie